Wat is het verschil tussen een PR-medewerker en een PR-adviseur?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.1K
fremar
7 jaar geleden
Denk dat die twee gewoon door mekaar gebruikt worden.
fremar
7 jaar geleden
http://www.kiesjestudie.nl/beroep11032-PR-medewerker.html http://www.leren.nl/rubriek/loopbaan/beroepen/pr-medewerker/

Antwoorden (3)

Een PR-adviseur werkt meestal zelfstandig. Is een schakel tussen een bedrijf en hun klanten. De PR-adviseur kan voor verschillende bedrijven werken.
Vanuit zijn vakgebied ondersteunt hij klanten en opdrachtgevers bij het vinden en
realiseren van nieuwe omzet.

Een PR-medewerker geeft intern en extern informatie en voorlichting over het bedrijf waar hij voor werkt, dus waarbij hij in dienst is. Hij verzorgt de public relations. Hij verzamelt informatie die van belang is voor directie en medewerkers van het bedrijf waar hij in dienst is.

Toegevoegd na 10 minuten:
Een Pr-adviseur kan voor verschillende bedrijven werken, een PR-medewerker werkt alleen voor het bedrijf waar hij in dienst in.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Een PR-adviseur maakt beleid op PR gebied. De PR-medewerkers voeren dat uit. Vaak is het ook een gecombineerde functie, waarbij de PR-medewerker ook zelf het beleid ontwikkelt.
De term PR-medewerker wordt ook gebruikt voor bijvoorbeeld vrijwilligerswerk, zoals het bemannen van een informatiestand, uitdelen van flyers en voorlichting geven aan publiek over een organisatie.
7 jaar geleden
Dat hangt af van de functiebeschrijving. PR-adviseur klinkt wat professioneler dan PR-medewerker, maar in de praktijk hoeft er inhoudelijk geen verschil te zijn tussen beide functies. Overigens wordt de term PR nauwelijks nog gebruikt. Tegenwoordig spreekt men meestal van Communicatiemedewerker of Communicatieadviseur.

Public Relations houdt in: het organiseren van de communicatie van de organisatie. Zowel een medewerker als een adviseur houdt zich daarmee bezig. Het kan zijn dat de medewerker meer uitvoerend bezig is (b.v. met het schrijven van teksten) en de adviseur meer beleidsmatig, maar in de praktijk worden de begrippen 'medewerker' en 'adviseur' ook door elkaar gebruikt.
Pieter2011