Kan ik uitwonende beurs aanvragen?

Sinds kort werk ik part-time en om de reiskosten en de reistijd te beperken heb ik een kamertje genomen vlakbij mijn werk. Nu verblijf ik eigenlijk op 2 adressen/locaties. Bij mijn ouders als ik niet op die dag niet hoef te werken en de dag dat ik wel moet werken verblijf ik in het hotel :) Uiteraard moet ik hiervoor huur betalen. Ik ontvang studiefinanciering van maximaal 330 per maand en dat is echter niet echt veel aangezien hbo opleiding duurder is, en ik nu ook boeken van 600 eu moet betalen en daarnaast ook nog is apart schoolmateriaal moet betalen van 200 eu kan ik wel een extra hulpje gebruiken. Met mijn part-time werk verdien ik niet echt veel en daarmee moet ik andere zaken als verzekeringen, eigen risico, abonnementen, benzine mee betalen. Kan ik in aanmerking komen voor uitwonende beurs of gaat DUO daar moeilijk over doen sinds ik ook eigenlijk thuis woon. Ik wil namelijk niet frauderen en ik wil niet dat DUO me hiermee gaat beboeten. Met het extra geld van DUO (zo'n 200eu) ga ik dus de huur mee betalen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
7.4K

Antwoorden (2)

Je kan een uitwonende beurs aanvragen als je niet meer thuis ingeschreven staat.
Je fraudeert alleen als jij je bijvoorbeeld bij een tante inschrijft terwijl je stiekem thuis woont. En dus ook geen huur betaald.

Je betaald huur voor je kamer en hebt ws ook nog andere kosten. Dat jij zelf de keuze maakt om niet volledig daar te verblijven moet je zelf weten zeg maar. Je moet dan dus wel ingeschreven staan op het adres van de kamer.
Ik neem trouwens aan dat je niet alleen het kamertje hebt voor die ene nacht maar dat je er meer zou kunnen zijn als je zou willen!? Want als het daadwerkelijk een soort hotelkamer is, dan gaat de vlieger niet op. Daar kan je je niet op in laten schrijven.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je kunt een beurs voor uitwonenden ontvangen als je op een ander adres staat ingeschreven dan het adres van je ouders. En je bent verplicht om je in te schrijven op het adres waar je het grootste deel van de week verblijft.

Of je je hotelkamer kunt laten registreren als woonadres, zou je moeten navragen. Ik vond daar het volgende over:

"Ik verblijf in een hotel. Hoe kan ik mijn GBA registreren?

Inschrijven in de GBA is alleen mogelijk als de hoteleigenaar schriftelijke verklaring afgeeft dat het adres van het hotel mag worden gebruikt als GBA adres.

Niet alle hotels zijn GBA geregistreerd. Voorwaarde is dat het adres van het hotel als feitelijk woonadres is geregistreerd bij de GBA. Dit kun je navragen bij de hoteleigenaar."
(Bron: http://studenten.tudelft.nl/informatie/faq/faq-csa/vragen-over-registratie-gba/ik-verblijf-in-een-hotel/)

Kortom: er zijn twee 'technische' voorwaarden en er is één praktische: het adres van het hotel moet officieel zijn geregistreerd als GBA(woon)adres. Als dit het geval is, kun je in theorie inschrijven op dat adres, alleen zal de hoteleigenaar hier wel mee akkoord moeten gaan en ook bereid zijn om dat - schriftelijk - te verklaren. Ik neem aan dat de hoteleigenaar je ook kan vertellen of het hotel al dan niet geregistreerd staat, dus daar zou ik beginnen.

Tenslotte moet jij dan ook daadwerkelijk de meeste dagen in dat hotel verblijven. Vaak wordt gehanteerd de plaats waar je het meeste nachten slaapt: zou jij dus gemiddeld vier dagen in de week bij je ouders slapen en drie in het hotel, dan ben je volgens de wet verplicht om ingeschreven te staan op het adres van je ouders. Is het andersom, dan ben je verplicht je in te schrijven in de gemeente waar het hotel onder valt.