Is er iets te doen aan het feit dat je in de zw(uwv) terecht komt en maar 70% krijgt van je eerdere inkomen?

ik had een baan van 38u p.w. in de zomer(soms 60u p.w.!!!) en 32u p.w. in de winter, 8 jaar lang dat werk gedaan en toch omdat ik in de winter in de z.w. terechtgekomen ben krijg ik dus maar 70% v.d. 32u. er is niet van rond te komen, je kunt niet 1 dubbeltje drie keer omkeren....

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (4)

Na 2 jaar ziekte kun je in de WIA/WAO terechtkomen.
Dan kijkt men naar het hele jaarinkomen.
Is dat bij ZW niet het geval?
Vraag daarover duidelijkheid bij het Uwv en waar het antwoord op internet of in welke folder het is te vinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, dat zij regels en die kun je niet veranderen. Je krijgt gewoon 70% van het gemiddelde wat je hebt verdient voor een bepaalde periode, sommige mensen hebben wel het geluk dat de werkgever een en ander aanvult.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je 8 jaar lang op deze basis hebt gewerkt dan kun je proberen een verzoek in te dienen. Bij dit verzoek uitleg geven en je jaaropgave van de afgelopen jaren bijvoegen ( kopie). Als daaruit blijkt dat je jaarlijks een bepaald bedrag had. Misschien zijn ze dan bereid je uitkering aan te passen.
12 jaar geleden
Hier vind je een link naar een rekenhulp (plus naar meer informatie over eventueel het aanvragen van een toeslag als je onder het sociaal minimum [=70-100% van het minimumloon] zou zitten):
http://www.uwv.nl/particulieren/ziek-of-zwanger/ziektewetuitkering/hoogte-uitkering/index.aspx

En/of bij het UWV navragen of het klopt dat ze naar die 32 uur kijken hoewel je over de afgelopen jaren gemiddeld een contract had van 35 uur per week, of daar geen hardheidsclausule voor is.

Voor de volledigheid: het bruto minimumloon voor een volledige werkweek (40 uur) voor 23 jaar en ouder is 1.435,20 per maand (331,20 per week).