Krijg je op zondag altijd dubbel betaald?

Ik heb net nieuw werk en moet vandaag werken maar krijg je bij alle baantjes dubbel betaald? Ik werk nu als afwashulp bij bejaardentehuis.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
30.8K

Antwoorden (7)

Nee dat gebeurt tegenwoordig nog maar zelden.
Zeker bij beroepen die in de continu sector vallen is dat niet meer.
Afhankelijk van de CAO krijg je hogere onregelmatigheidstoeslag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is niet altijd zo dat je 200% krijgt op zondag, bijvoorbeeld in de horeca is zondag gewoon 100%. In de zorg is het meestal wel 200%. Maar hoe zit het dan bij jou :p.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
tegenwoordig wordt nieuw personeel vaak zonder extra toeslag ingezet tijdens week-end-, avond en feestdagdiensten.
waar ik werkte kreeg het personeel dat langer in dienst was wél onregelmatigheidstoeslag, het nieuwe personeel niet meer.
heeft ook te maken met de 24-uurs economie denk ik.
alles moet altijd kunnen voor de zo laag mogelijke kost-prijs.

Toegevoegd na 1 uur:
met dank aan nelly3:
Werkgevers kunnen niet zomaar afwijken van de CAO, dus als daar instaat dat een werknemer recht heeft op onregelmatigheid toeslag, dan moet men dat ook aan nieuwe werknemers geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Werkgevers kunnen niet zomaar afwijken van de CAO, dus als daar instaat dat een werknemer recht heeft op onregelmatigheid toeslag, dan moet men dat ook aan nieuwe werknemers geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
correcte aanvulling, dankje nelly
Hangt af van de CAO, ik weet niet wat er in jouw CAO staat. Houd er wel rekening mee dat je je ort (onregelmatigheids toeslag) vaak een maand later krijgt.
Dus zoek je CAO op, of makkelijker vraag het aan je collega's.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onregelmatigheid is alleen als je "on"regelmatig werkt. Als je aan bent genomen voor standaard de zaterdag en de zondag, bijvoorbeeld, dan is dat niet onregelmatig werk, maar dan is dat gewoon je normale werktijd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@mandy, Ook al werk je in de zorg bv altijd in de nachtdienst heb je wel recht op ort, hoe het in andere sectoren zit weet ik niet. Maar voor de zorg klopt wat jij zegt niet.
In de zorgsector in het weekend eigenlijk altijd 200% loon. Maar weet niet zeker of dat ook voor afwashulpen geldt..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee, zeker niet
sterker nog, ik ken weinig banen waarbij je op zondag dubbel betaald krijgt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
klopt jager!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jammer dat Minkukel alleen reacties geeft en geen antwoorden, want ik had hem wel erg graag een minnetje gegeven ;-) Ik ken juist heel erg veel banen waar je op zondag, en zelfs op feestdagen, niets extra krijgt uitbetaald. Omdat voor veel banen de zondag enz ook gewone normale werkdagen zijn. Zie bv horeca, alle personeel in ziekenhuizen, buschauffeurs, politie, het leger, pastoors en dominees, taxichauffeurs, medewerkers tankstation, treinconducteurs enz enz. Allemaal werk dat gewoon 7 dagen per week is, en waar een zondag echt niet anders is (of betaald wordt) dan een doordeweekse dag. Als je namelijk zo'n beroep kiest, weet je al van tevoren dat het geen 9 tot 5 maandag t/m vrijdag baantje is. Zelf werk ik op een tankstation en bv met 2e kerstdag werk ik en ben dan allang blij dat ik een uur eerder mag sluiten en toch 100% betaald krijg... En geen cent meer dan op een normale doordeweekse dag!
nee niet altijd, dat verschilt per instelling/bedrijf. ik werkte een keer als oproepkracht als schoonmaker in een bejaardetehuis, daar krijg je op zondag 150% en op feestdagen 250%, maar dat verschilt dus per bedrijf,