MOet ik te veel betaald loon dat ik netto ontving bruto terug betalen aan oude werkgever?

Ik ben vorig jaar van baan veranderd. Toch kreeg ik in januari ineens loon. Nu zegt oude baas dat ik dat bruto en niet netto terug moet betalen en dat ik het verder maar moet regelen met de belasting.

Hij zegt niet wat ik moet doen. Was in het verleden zeer onbetrouwbaar mbt financiele zaken en waarom moet ik zijn probleem oplossen? Graag advies.

Klopt het wat hij zegt en hoe krijg ik verschil bruot netto ooit weer terug van de bealstingdienst. Moet ik daar een account voor inhuren en wat kost dat dan weer?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
3.4K

Antwoorden (2)

Onzin je moet gewoon het netto bedrag terug betalen.
Je ex werkgever kan de teveel betaalde loonbelasting de volgende maand corrigeren.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Uw werkgever vraagt het teveel uitbetaalde loon pas terug na afloop van het jaar dat u daar werkte. Hij zal deze terugbetaling niet meer kunnen afboeken op uw inkomen van vorig jaar, toen u nog bij hem werkte. Dan is dit bedrag voor u in principe negatief loon. U hoeft de aangifte van het vorige jaar niet te corrigeren. Voor het huidige jaar kunt u dit bedrag als negatief loon in uw aangifte aftrekken.

Uw werkgever zou u na de terugbetaling aan hem u een negatieve jaaropgaaf moeten sturen. Maar dat gebeurt lang niet altijd. U vult voor dit jaar dat u terugbetaalt (aangifte 2016, dus pas volgend jaar) het bruto loon in van de terugbetaling, dus niet het netto loon. U zet een minnetje (–) vóór het bedrag. Bij loonheffing vult u niets in.

Het komt er op neer dat u in het vorige jaar (2015) teveel belasting heeft betaald. Er is belasting ingehouden over een hoger loon dan u uiteindelijk na verrekening overhoudt. Maar deze belasting krijgt u vanwege het negatieve loon weer terug. Dit negatieve loon wordt immers in mindering gebracht op het inkomen van het huidige jaar 2016.

De boekhouder van de werkgever regelt alles met de belastingdienst . Kwestie van bruto-netto verrekening. U hoeft zich om de werkgever geen zorgen te maken. Hij komt niets tekort. Want het nettobedrag dat u terugbetaalt verrekent hij weer bruto netto met de belastingdienst.
N.B: Wat ik hier schrijf over de verrekening loonbedrag door werkgever met de belastingdienst kan beter verwoord worden. Maar ik ben geen loonbelasting-specialist
fisbel
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+precies, de boekhouder regelt het wel. Die heeft waarschijnlijk ook het te veel betaalde salaris geregeld.