Is mijn ontslag terecht ?

Ik ben 17 jaar en werkte bij de horeca van Hema( take-away en restaurant) . Ik heb me afgelopen zaterdag ziek gemeld, ik kreeg toen te horen dat ik wel bereikbaar moest zijn. Omdat ik me niet lekker voelde, dacht ik er niet meer aan dat ik sinds kort een nieuw nummer heb. Maandag kreeg ik een mail, dat ik niet bereikbaar was en contact moest opnemen. Deze mail zag ik pas dinsdag avond. Ook had ik dinsdag een mail gekregen waarin stond dat ik tijdens mijn ziekte bereikbaar dien te zijn en dat ze mijn arbeidsovereenkomst dus willen stoppen. Uit deze mail kan ik dus opmaken dat ik ben ontslagen doordat ik simpelweg niet mijn mail las terwijl ik ziek was. Ik schrok hiervan, en belde woensdag ochtend meteen om uitleg te vragen. Daar kreeg ik te horen dat ze een ontwikkeling verwachten en ik die niet heb getoond. Ik heb geteld hoeveel dagen ik heb gewerkt, dat zijn er 14 verspreid over 1,5 maand. Ik snap niet precies wat ik moest ontwikkelen in zo weinig tijd. Het personeel at stiekem eten op wat afgeschreven stond als weggegooid, lieten mij alleen stomme klusjes doen zoals de spoelkeuken. Het personeel wat langer werkte praatte alleen maar met elkaar terwijl ik veel dingen zelf moest opknappen. Als ik niet wist hoe ik iets moest doen, werd dat voor me gedaan in plaats van uitgelegd.

Ik vraag me af of dit ontslag terecht is. Het lijkt mij niet dat ik ontslagen mag worden omdat ik ziek ben.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Amadea
7 jaar geleden
Als het er daar werkelijk zo aan toe gaat als jij schrijft, dan zou ik er niet eens wíllen werken! Dus wees blij dat je daar niet meer heen hoeft....
Erna55
7 jaar geleden
Hoe lang was je proeftijd?
tinus1969
7 jaar geleden
Je zat zo te zien nog in je proeftijd. Dan mag je zonder verdere opgave van reden ontslagen worden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je collega's hebben kennelijk een negatief advies over jou uitgebracht en ook al zou je in je rechtstaan dan wordt het (opnieuw) daar werken maar van korte duur. Beter iets anders gaan zoeken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wat Amadea zegt ; je hebt geen poot om op te staan, maar op die voorwaarden moet je ergens totaal niet WILLEN werken. Laat je niet uitbuiten. zoek leukere collega's.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wanneer jij je ziek meldt, dan worden er afspraken gemaakt waar jij je aan dient te houden. Een afspraak was dat jij bereikbaar moest zijn. Dit was je niet. Dat je een nieuw nummer niet hebt doorgegeven is jouw eigen verantwoordelijkheid, niet die van de werkgever.
Schijnbaar was men sowieso niet tevreden omdat je geen goede ontwikkeling liet zien. Of dit terecht is weet ik niet want ik was er niet bij.
Je opmerking over de spoel keuken zegt mij wel dat je blijkbaar leukere klusjes verwachtte maar ook dit hoort erbij. Iemand moet de afwas doen, dus ik zie het probleem niet zo.
Als je in je proeftijd zit kun je op staande voet ontslagen worden, anders moet dit in wederzijds overleg.
Eerlijk gezegd vind ik dat ze groot gelijk hebben.

Antwoorden (1)

Je mag niet ontslagen worden wegens ziekte. Dat wil niet zeggen dat je niet ontslagen kunt worden wanneer je ziek bent.

Of het ontslag terecht is? M.i. niet. Er is geen sprake van ontslag tijdens de proeftijd. Je hebt echter een zeer slechte beurt gemaakt door niet bereikbaar te zijn tijdens je ziekte. Stel dat je werkgever was, zou je dat hebben van een nieuw nummer eem overtuigende motivatie vinden voor het onbereikbaar zijn? Heb je je onder behandeling gesteld van een arts? Heeft die iets gezegd over je mate van ongeschiktheid? Maar al met al toch onvoldoende reden voor een 'staande voet". Was het een ontslag op staande voet dan had men je ook de dringende reden (in de wettelijke betekenis) hiervoor moeten geven.

Men heeft je een "kulreden" gegeven als motivatie. Maar zo werkt het niet. Als je een tijdelijk contract hebt, dan moet men dit laten "uitdienen". Wil men bij een tijdelijk contract tussentijds van je af (kan alleen als dit in het contract staat) dan moet men je opzeggen (bij bedrijfseconomische omstandigheden, met ontslagvergunning, minstens een maand opzegtermijn) danwel de overeenkomst laten ontbinden door de kantonrechter. Met wederzijds goedvinden kun je ook van elkaar af.

Hoewel je -naar mijn inzicht- onterecht ontslagen bent, lijkt het erop dat je werkgever het vertrouwen in je heeft verloren. Dan trek je uiteindelijk altijd aan het kortste eind. Je kunt juridische hulp inroepen maar ik denk dat het beter is uit te zien naar ander werk.
Computoon