Opzegtermijn: Is het contract of de CAO bindend?

Vraagje, ik ga van baan veranderen, en wil dit zo snel mogelijk doen (ben reeds aangenomen).
Qua opzegtermijn staat in mijn contract 1 maand, maar in de CAO 2 maanden. Wat is bindend?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.2K
ronron1212
8 jaar geleden
De CAO
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik denk niet dat een CAO voorwaarden in een contract met terugwerkende kracht ongeldig kan maken. Ben het wel eens met het antwoord van SimonV: ook ik zou met termijn van 1 maand rekenen.
SimonV
8 jaar geleden
Doorgaans is de CAO bindend.
Bij een minimum-cao geldt echter dat elke werknemer individueel betere voorwaarden overeen kan komen met de werkgever. Bij een standaard-cao is men gebonden aan de voorwaarden uit de cao.
In jouw geval zou ik gewoon één maand opzegtermijn in acht nemen. Dat staat in je contract (Het kan dan zijn dat de werkgever zich dan op de cao gaat beroepen).

Antwoorden (1)

De arbeidsovereenkomst gaat voor. Alleen als de cao gunstiger is voor de werknemer kun je je als werknemer op die cao beroepen. Maar dat hoeft in dit geval niet, omdat de arbeidsovereenkomst al gunstiger is.