Ik moet tot te laat werken in de horeca, wat te doen?

Ik werk in een horeca bedrijf dat erg goed loopt, er loopt veel personeel rond, waaronder ook mensen onder de 18 jaar oud, waaronder ikzelf. Het bedrijf staat zelfs in de terras top 100. De werk tijden voldoen niet aan de arbowet, bijdeze dus mijn vraag. De leiding geeft zelf aan mij niet eerder te willen laten stoppen. Vaak zijn het de volgende werktijden: 12:00 t/m23:00-00:00. 16:00 t/m 03:00 (feesten). Ook zitten er (bijna) nooit 12 uur tussen de volgende shift.

Kan ik hier wat rechtelijk tegen doen? Bijvoorbeeld een rechtzaak aanspannen, en een schadebedrag vragen? Ik ben dus niet de enige, en voel me een beetje als slaaf gebruikt worden.

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.4K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ben je ingeschreven? is het vakantie job of niet?
mocht je een rechtzaak beginnen besef dan ook dat je die mensen hun zaak helemaal kapot kan maken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
vraag je rechtsbijstandsverzekering om hulp, je hoeft niet direct een rechtszaak aan te spannen, je zal een voorafgaand traject in moeten met brieven schrijven, formele verzoeken etc. Maar, kans dat je je baan op het spel zet omdat de verhoudingen niet meer werkbaar zijn is erg groot. Bedenk je dat vooraf.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je kunt ook aangeven dat je niet zo lang wilt werken, kom je er niet uit met de werkgever, dan zoek je iets anders gaan doen.
In de horeca moet je nu eenmaal vaak op onregelmatige tijden werken.
Waarom zou je dit via rechtszaak op moeten lossen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat zijn werkdagen van meer dan 12 uur verdorie, zijn die gasten helemaal beklopt daar ?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Van 12 tot 24 is niet meer dan 12 uur , net zoals van 16 tot 03. ;-)
Maar dat uitbuiten van jongeren vind ik echt niet kunnen
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Sorry, van bijna 12 uur. Maar dan nog vind ik het achterlijk lang voor een jong ding. Kind moet naast geld verdienen (dat de spuigaten niet uit zal lopen) ook nog een beetje een leven / vakantie hebben zeg.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja precies. Het gaat om een normale baan, dus niet alleen vakantiewerk. Ik werk overigens niet zwart.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Er word zelfs online bijgehouden hoe lang je werkt, dit werkt met in en uit klokken met een vingerafdruk. Meer bewijs kan ik eigenlijk niet hebben.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
En bij 'normale baan', aan hoeveel uur per maand denk ik dan ? Ga je daarnaast nog naar school (je bent nog gedeeltelijk leerplichtig) ?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik denk dat ik nu tijdens de zomervakantie 3x 8-11 uur werk. Ik heb daarnaast net de middelbare school afgesloten, tijdens de school was dit net hetzelfde. Ik ga nu naar het HBO.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ander werk zoeken .

Het beste antwoord

De wet is er duidelijk over ; het mag niet. 16- en 17jarigen mogen sowieso niet werken na 11 uur 's avonds. Per dag niet meer dan 9 uur, per week niet meer dan 45, en buiten de vakantie om, worden de uren dat je op school zit van je maximaal toegestande werkuren afgetrokken.
Daarbij moet je per dag minimaal 12 uur rust hebben , en je mag niet werken tussen 11 uur 's avonds en 6 uur 's morgens.

Uit je omschrijving blijkt duidelijk dat je werkgever zich totaal niet aan de wet houdt, maar als het zwart werk is, heb je eigenlijk nauwelijks een poot om op te staan.

Je kunt zeker een rechtzaak aanspannen als het je dat waard is, maar dan moet je niet verwachten daar - of uberhaupt nog ergens in de horeca - nog te kunnen (blijven) werken. Het enige dat je er mee bereikt is vermoedelijk flinke schade aan het bedrijf, en heel veel stress voor jezelf. Een schadevergoeding die dat alles de moeite waard maakt zit er vermoedelijk ook niet in. En omdat het vijwel zeker zwart werk is, zul jij keihard moeten maken dat je die uren daadwerkelijk hebt gewerkt.

Helaas werken veel horecabedrijven - ook heel gerenommeerde met een goede naam - niet voor niets zo graag met jonge kinderen ; ze zijn goedkoop en durven hun mond niet open te doen, zijn bang om hun baantje te verliezen, altijd bereid om zwart te werken en lang niet altijd op de hoogte van de wet. Het enige dat je kunt doen is eieren kiezen voor je geld : als zij onwettige dingen van je vragen en geen rekening willen houden met je gezondheid, dan zul je zelf moeten stoppen en een ander baantje zoeken.

En je werkgever weet dondersgoed dat jij je wel tig keer bedenkt voor je 'weggooit wat je hebt'. Die zal dus echt niet je werktijden veranderen omdat jij je aan de wet wilt houden ; voor jou tien anderen. Als iedere jongere consequent altijd zou weigeren diensten te draaien die niet mogen, was het wel een keer afgelopen. Maar helaas, elk jaar komt er 'verse vis' op de markt, dat jong ,naief en gretig genoeg is om zich ettelijke maanden te laten uitbuiten - want dat is het puntje bij paaltje natuurlijk.

Je voelt je niet alleen als slaaf gebruikt, eigenlijk wordt je dat ook - behalve dat je er een paar centen mee verdient. Aan jou om te bepalen of je dat een vakantiebaan lang wilt uitzingen of niet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik werk dus niet zwart. En het is niet een vakantie baan, ik werk er al een jaar...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dan heb je zeker wel een poot om op te staan. Ik weet niet of je ergens eventueel een melding ervan kunt maken, zonder zelf meteen een rechtzaak aan te spannen ? Arbeidsinspectie ? Vakbond ?
Punt blijft dat je in eerste instantie ook jezelf 'schaadt' in de zin van dat je dan vermoedelijk geen baan meer hebt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Let wel op : als jij nog geen achttien bent, is niet alleen je werkgever maar zijn ook je ouders verantwoordelijk voor jouw gezondheid en de werkzaamheden die daar invloed op hebben. Dus bij aangifte kan niet alleen je werkgever, maar kunnen met wat pech ook je ouders een boete tegemoetzien.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat lijkt me sterk. Ik weet dus ook niet waar ik een melding zou kunnen maken. Mijn werkgever boeit het geen reet of ik aan ze vraag of ik eerder mag stoppen, omdat het zo in de wet staat. Letterlijke woorden: 'dit is de horeca'. Kut smoes, ik ken genoeg tenten die zich hier wel aan houden. Het is voor hun gewoon te veel werk om een eindtijd in het leven te roepen. Ik weet ook nooit wanneer ik klaar ben.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Melden kun je bij de arbeidsinspectie .Op de pagina die ik gelinkt hebt, vind je ook informatie (telefoonnummers) over melden en vragen om meer specifieke informatie.

Andere antwoorden (1)

Het begint dat je moet nagaan wat er niet goed is aan je werktijden door in de cao (zie link2) te kijken of er echt overtredingen zijn. Is dat zo dan moet je dit met je leiding bespreken en als je er niet uitkomt kun je het melden bij de inspectie SZW.(zie link 1)
Je kunt als je lid bent van de vakbond ook aan de bond vragen je te helpen. Zoniet dan is er misschien een juridisch adviespunt waar je terecht kunt.