Mag een werkgever mij chanteren met ontslag (6 weken na bevalling) als ik gebruik wil maken van mijn kolfrecht?

Ik wil gebruik maken van mijn kolfrecht, maar nu zegt mijn werkgever dat ik dan maar 9 maanden (betaald) thuis moet blijven, en dat ik daarna niet meer terug hoef te komen. Ik wordt dus na 9 maanden ontslagen, tenzij ik stop met borstvoeden. Op werk is er namelijk geen kolfruimte en ik woon op een uur rijden van werk. Mijn baas wil niet investeren in een geschikte kolfruimte en bovendien kan hij niet twee keer per dag zorgen voor vervanging terwijl ik mijn kind voedt danwel kolf. Op deze manier wordt ik gechanteerd om te stoppen met het borstvoeden van mijn kind als ik mijn baan wil behouden. Ik overweeg naar de rechter te stappen vanwege deze kwestie, maar wat zijn mijn kansen dat een rechter mij in het gelijk stelt?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (1)

De wet voor werkneemsters
Artikel 4.3.8. Voedingsrecht uit de Arbeidstijdenwet (2007)

Een vrouwelijke werknemer die een borstkind voedt heeft, indien zij de werkgever hiervan in kennis heeft gesteld, gedurende de eerste negen levensmaanden van dat kind het recht de arbeid te onderbreken ten einde in de nodige rust en afzondering haar kind te zogen dan wel de moedermelk te kolven. De werkgever biedt haar daartoe de gelegenheid en stelt, waar nodig, een geschikte af te sluiten besloten ruimte ter beschikking.
De onderbrekingen, bedoeld in het eerste lid, vinden plaats zo vaak en zo lang als nodig is doch bedragen gezamenlijk ten hoogste een vierde van de arbeidstijd per dienst. De vaststelling van het tijdstip en de duur van de onderbrekingen vindt plaats door de betrokken vrouwelijke werknemer na overleg met de werkgever.
De duur van de onderbrekingen, bedoeld in dit artikel, gelden voor de toepassing van deze wet en de daarop berustende bepalingen als arbeidstijd, waarover de vrouwelijke werknemer haar aanspraak op het naar tijdruimte vastgesteld loon behoudt.
Elk beding waarbij ten nadele van de vrouwelijke werknemer wordt afgeweken van dit artikel, is nietig.
De rechten van de werkneemster
Je hebt de eerste negen levensmaanden van je kind het recht om te voeden en/of te kolven op je werk. In de praktijk zal het vaak zo uitgelegd worden dat je, op je werk doorbetaald kunt blijven kolven, tot de tienmaandenverjaardag van je kind. Feitelijk kolf je dan een maand langer doorbetaald dan wettelijk geregeld is.
Je mag de beschikbare tijd ook gebruiken om naar je kindje toe te gaan om hem te voeden.
Je mag tot een kwart van je werktijd gebruiken om te voeden en/of te kolven Je hebt daarnaast ook recht op je normale pauzes.
Je wordt door je werkgever normaal uitbetaald, dus ook voor de tijd die je kolft of voedt.
Je werkgever moet zorgen voor een ruimte die goed verwarmd, hygiënisch en afsluitbaar is, zodat jij comfortabel kunt voeden en/of kolven. Een toilet is geen geschikte ruimte.
Indien er geen geschikte ruimte beschikbaar is, moet je werkgever je de kans geven om thuis te voeden of kolven. Natuurlijk mag je ook als er wel een geschikte ruimte is naar huis om te voeden of kolven.
Je hoeft tot zes maanden na de bevalling geen overwerk te doen of nachtdiensten te draaien.