In hoeverre mag een werkgever met genoeg werknemers vakantiedagen weigeren?

Ik ben kassier bij een super, en wil graag kerst én oudjaar vrij. Nou is er verteld dat het 'of of' is.
Als je hier (en de periodes daaromheen) vakantie aanvraagt, mag de werkgever dit zonder goede motivatie gewoon weigeren?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zo slecht heb je het nog niet. Waar ik in de horeca heb gewerkt mogen we geen vrij vragen voor deze dagen, alleen maar een voorkeur opgeven. Dit is iets wat ik nu ook heb doorgevoerd op mijn huidige werk in de detailhandel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Jij wel vrij en je collega's niet .?

Het beste antwoord

Mensen willen allemaal graag bij hun familie zijn die dagen.
Daarom dat de meeste werkgevers die OF regeling hebben.
Of je werkt op kerst of je werkt met oudjaar. Zo dat de anderen ook een dag vrij hebben en er een goede bezetting is.

Je zou denken, eentje die de twee dagen vrij neemt is toch geen ramp.
Maar waarom jij dan wel en de anderen niet? Voor je het weet wil iedereen dan verlof hebben ( of toch veel van de mensen ) en dan...

Nu voor het vaststellen van verlofdagen
verlof kan enkel worden genomen in samenspraak tussen de twee partijen. Een stilzwijgend akkoord mag ook trouwens.
Maar de baas maakte al duidelijk dat hij het er niet mee eens is...
Verder kan een baas ook in het belang van de onderneming ( in dit geval bezetting ) een verlof weigeren of zelf ongedaan maken.

Als je het er echt niet mee eens bent, kan je altijd hogerop ( rechtbank ).

Ik voegde twee bronnetjes in die je kan nalezen op wat extra info.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In andere woorden: Helaas pindakaas
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
N.b. een +

Andere antwoorden (1)

Er is werk dat met kerst en oud-en-nieuw doorgaat:
- ziekenhuis / zorg
- horeca
- openbaar vervoer
- justitie / politie
- voor een deel detailhandel .
- etc.

Veel mensen die werkzaam zijn in deze bedrijfstakken willen graag zowel kerst als oud-en-nieuw vrij. Het is de gewoonte om de " last" te verdelen: je werkt met oud/nieuw OF met kerst. Dit is heel logisch en niet verboden.
De motivatie ligt voor de hand: er zijn anders niet voldoende werknemers.

Wat je wel kunt doen: zoek iemand die het niet erg vind om beide dagen te werken, en vraag hem om jou dienst erbij te nemen.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord en tip. Heb van mijn collega al gehoord dat ze op oudjaar wel wilt werken
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
N.b. een +
Erna55
9 jaar geleden
Dan een fijne kerst en oud- nieuw !