Wat zijn mijn rechten als flexwerker met een min-max contract voor onbepaalde tijd?

Momenteel heb ik een min-max contract van 24-32 uur per week voor onbepaalde tijd. Mijn werkgever wil per 1 januari mijn contract omzetten in een vast aantal uren, zodat ik minder snel 32u of meer maak en mijn meerwerk niet meer standaard wordt uitbetaald. Ik denk dat mijn werkgever gaat inzetten op 24uur, terwijl ik zelf liever zou inzetten op 28uur. De aankomende contractomzetting is in gang gezet vanwege bezuinigingen in de sector waarin ik werk, en nu is hiervoor gekozen vanuit de raad van bestuur om mij een vast aantal uren voor te stellen.

Als ik kijk naar de afgelopen 5 maanden, en dat bij elkaar optel, kom ik uit op een gemiddeld van 33,5 uur per week.

Klopt het dat ik wettelijk recht op een contract van 33,5 uur per week op basis van mijn gewerkte uren in de afgelopen 5 maanden? Ik wil uiteindelijk akkoord gaan met 28 uur, maar dan weet ik waar ik op mag inzetten.

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Je mag in zetten op de uren die je zo de laatste drie maanden hebt gewerkt . Hoe langer hoe meer rechten je kan laten gelden bij 6 maanden is het helemaal zo . Dat kort door de bocht een soort gewoonte recht in werking is . Bij drie maanden heeft je werkgever je een verkeerde overeenkomst gegeven . Maar pas op heeft je baas je niet gevraagd voor een afgesproken periode extra te werken om reden ? Ja dan is dat een nieuwe tijdelijke afspraak . Dus hou je rustig speel het rustig tot dat je 6 maanden ruim er op zitten . Teken nu niks en zeg goh ik ben gewend aan die uren en dat salaris hoe moet dat nu ? Vraag echt advies bij de bond UWV of bij het recht loket . Succes .
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord. Mijn vernieuwde min- max contract is 1 april 2014 ingegaan. ik werk in de GGZ. Over de afgelopen 3 maanden heb ik 31u gemiddeld per week gewerkt. Ook in de afgelopen 8 maanden heb ik gem 30 uur per week gewerkt. Ik zal deze week even langs het Gratis Juridisch loket :)

Andere antwoorden (1)

Er bestaat inderdaad iets wat 'rechtsvermoeden van arbeidsomvang' wordt genoemd. (BW 610b: 'Indien een arbeidsovereenkomst ten minste drie maanden heeft geduurd, wordt de bedongen arbeid in enige maand vermoed een omvang te hebben gelijk aan de gemiddelde omvang van de arbeid per maand in de drie voorafgaande maanden.')

Drie maanden dus, niet vijf.

Het is echter een vermoeden dat de werkgever kan proberen te weerleggen. De werkgever moet dan bewijzen dat het (over)werk van tijdelijke aard is en dat uitbreiding van de arbeidsovereenkomst daarom niet op zijn plaats is. In het slechtste geval kan de rechter uitspraak doen maar dat is niet gunstig voor de arbeidsverhoudingen.

Een werkgever kan het voor zichzelf gemakkelijk(er) maken door in een min-maxovereenkomst al expliciet op te nemen dat er volgens wisselende uren wordt gewerkt en bijvoorbeeld te vermelden dat in de vakantieperiode meer zal worden gewerkt dan in de rest van het jaar. Er kan ook sprake zijn van een seizoenspatroon (denk aan medewerkers in een ijsfabriek). Of van een langdurige maar tijdelijke vervanging van een collega die enkele weken ziek is. Als dit soort redenen overtuigend wordt bewezen, kun je geen arbeidsovereenkomst met meer 'vaste' uren eisen.

Het is dus niet alleen een kwestie van toepassing van de wet maar ook van diplomatieke vaardigheden.
Computoon
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mijn vernieuwde min- max contract is 1 april 2014 ingegaan. ik werk in de GGZ. Over de afgelopen 3 maanden heb ik 31u gemiddeld per week gewerkt. Ook in de afgelopen 8 maanden heb ik gem 30 uur per week gewerkt.