Kun je als 19 jarige zonder HBO naar de universiteit?

In mijn tussenjaar ben ik op zoek gegaan naar een opleiding waar ik volgend schooljaar aan wil beginnen. Nu heb ik de PERFECTE opleiding gevonden, maar het enige probleem is dat het een universitaire opleiding is. Het hoogste niveau dat ik heb genoten is HAVO.

Ik weet dat er voor 21 jarigen de "21-jarigen-toets" bestaat waarmee ze direct door kunnen naar de universiteit. Maar bestaat er ook zoiets voor mensen onder de 21?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1K
Amadea
9 jaar geleden
De enige optie is dan om alsnog VWO te gaan doen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De 21-jarigen toets heet officieel een 'colloquium doctum'. Zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Colloquium_doctum Omdat het colloquium doctum alleen geldig is voor een specifieke studie aan een specifieke universiteit, kun je het beste bij de opleiding zelf vragen of er een colloqiuum doctum voor deze studie bestaat, en wat de minimale leeftijd daarvoor is (meestal is dit overigens 21 jaar). Bij sommige opleidingen op de Universiteit is het ook mogelijk om door te stromen na het behalen van een HBO-propedeuse in een verwante richting. Ook dit zou een optie voor je kunnen zijn. Laat je echter van tevoren goed informeren door de Opleiding welke eisen zij stellen, want je wilt natuurlijk niet achteraf voor verrassingen komen te staan over de eisen die worden gesteld voor de instroom. Succes!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb geen idee hoe je financiele achtergrond is, maar je zou er voor kunnen kiezen om VWO diploma te behalen op het Luzac. Dit kan dan al in 1 jaar.

Antwoorden (2)

Als je een VWO diploma hebt wel, soms ook met een HBO propedeuse (dit is veranderd, vroeger was dat veel meer mogelijk, de hbo-p route wordt ingekort), of je gaat studeren aan de Open Universiteit. Wellicht dat dat een optie is? Beste voorbereiding is gewoon een VWO diploma halen, dan heb je een veel sterkere dan met een hbo propedeuse.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat een onzin dat een VWO-opleiding betere voorbereiding is dan een HBO-propedeuse halen. Als je een HBO-propedeuse haalt in de richting van de WO-studie die je wilt gaan doen, heb je al een voorsprong op het gebied van kennis van zaken. Een VWO-opleiding is tegenwoordig nog maar weinig waard en op je 19e nog 1 of 2 jaar spenderen om dat papiertje te halen is meestal financieel en qua tijd niet rendabel. Zie nog maar eens een openbare school te vinden die je nog aanneemt, dat zullen er niet veel zijn, dus kom je al snel bij cursussen en private scholen en die zijn duur.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wavaria, een VWO diploma is weldegelijk een betere voorbereiding doorgaans, als je de universiteiten mag geloven (uitval (i.v.m. negatief BSA) onder HBO-p studenten op een WO opleding is gemiddeld tegen de 80 a 90% op sommige studies).
Voorsprong bij sommige vakken heb misschien ietsjes qua kennis dan in enkele gevallen, maar dat hoeft niet altijd van toepassing te zijn. Mocht je studie met een stevig wiskunde wiskunde component (algemene economie, neurobiologie of iets dergelijks) kiezen bijv. dan heb je meer aan een VWO cursus wiskunde B dan wat je bij de HBO-p route krijgt.
Daarnaast worden de komende tijd steeds meer HBO-p routes afgesloten, dus je hebt minder garanties. M.a.w. dat een VWO diploma niet heel veel waard op zichzelf klopt wel, maar het helpt als onderbouwing vaak ietsjes beter, daarnaast, als je op de Zuidas wil werken enz. dan kom je daar met HBO papiertje niet zo makkelijk binnnen, met een only WO route is het iets makkelijker bijv.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat klopt, HBO is vaak te specifiek en sluit vaak niet 100% aan op de universitaire opleiding. Daarom is VWO een betere keuze. Open Universiteit is inderdaad ook een goede oplossing, daar had ik nog niet aan gedacht.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
VWO is beter
dat klopt! het is wel mogelijk maar ik zou toch een diploma halen