Een actieve is dagelijks druk met het bezoeken van uitzendbureaus, werksites en andere methodes om een nieuwe werkgever te vinden.
Een passieve wacht af of er misschien iemand reageert op zijn of haar CV dat op een site van werkzoekenden is geplaatst.
Een latente houdt het wel in de gaten wanneer ergens een vacature is, maar is niet actief op zoek naar ander werk.
Amadea