Ouderschapsverlof is 26 weken het aantal uren dat je per week werkt. Is het dan de bedoeling dat je 26 weken vrij kunt zijn?

Wij hebben een 36 uurs werkweek met Werktijdverkorting. Als ik mijn ouderschapsverlof gespreid opneem kost mij dat 8 uur per week én moet ik 32 uur werken. Zodoende kom ik niet aan het totaal aantal dagen van 26 keer mijn weekgemiddelde.
zou ik aaneengesloten vrij willen zijn dan ben ik geen 26 weken vrij, maar 117 werkdagen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K
ronron1212
12 jaar geleden
Je vraag is er onduidelijk als je 36 uur per week moet werken is je ouderschapsverlof ook 36 uur. Dus waar komt die 8 uur in eens vandaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
elke werkdag is 8 uur, dus vierdagen werken is 32 en de vijfde kost uur ouderschapsverlof.
ronron1212
12 jaar geleden
36 uur 4 x 9 uur of 4 x 8 en een dag 4
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, elke twee weken 9 werk dagen en een WTV.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je laatste antwoord is duidelijk. De vraag is dus, waarom worden er 8 uren per week ouderschapsverlof afgeschreven.
ronron1212
12 jaar geleden
Omdat je Werktijdverkorting wordt meegenomen net als anders.

Antwoorden (2)

Je krijgt in een week net zoveel vrij als je normaal in een week werkt. Dus heb je net zoveel uren per week vrij als je werkt.
12 jaar geleden
ALs je een contract hebt voor 40 uur, mag je dus 26 x 40 uur opnemen = 1040 uur..
Je werktijdverkorting afhankelijk van de CAO, mag je later opnemen, of vervalt.
Wil je 8 uur per week verlof opnemen, dus 1 dag per week mag je dat 130 weken doen.
Maar dat is je werkgever niet verplicht toestemming voor te geven. Hij is wel verplicht om je 26 weken volledig verlof te geven, maar kan ook eisen dat je maximaal een jaar verlof kunt opnemen. Dus 20 uur per week gaat werken.
Let dus op het uren van je contract, dat is doorslaggevend voor de berekening van het verlof. Lees de CAO door, en ga in gesprek met je werkgever.