Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wanneer gaat de proeftijd officieel in?

Vanaf 1 september heb ik een nieuwe baan, met een contract voor bepaalde tijd en een proeftijd van een maand. De proeftijd zou dus eigenlijk eindigen op 1 oktober, maar ik ben nog niet gestart met werken en daarnaast heb ik nog geen contract ondertekend. Het tekenen van het contract laat waarschijnlijk nog wel 2 week op zich wachten, maar 15 september is mijn eerste werkdag. Gaat de proeftijd nu in op het moment dat ik begin met werken of op het moment dat ik het contract onderteken? Of geldt toch nog de proeftijd vanaf 1 september?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.8K
Antoni
9 jaar geleden
Wat je beschrijft, vind ik een erg rommelige situatie. Let er steeds goed op dat alles volgens de regels gaat en dat je op geen enkele manier wordt benadeeld!

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Je proeftijd gaat in vanaf de 1e dag van je contract, tenzij in dat contract een andere dag is bepaald (b.v. je eerste werkdag)
Ongeacht wanneer de datum is dat beide partijen getekend hebben.

Wanneer je contract ingaat op 1 september en jij begint met werken op 15 september en er is verder niets geregeld in je contract, dan is je maand proeftijd van 1 t/m 30 september.

Overigens heb je dan ook recht op loon vanaf 1 september. Als je die eerste dagen net werkt zul je dus al snel door je snipperdagen heen zijn. Of je hebt onbetaald verlof.
Beide zijn niet waarschijnlijk. De kans is veel groter dat je contract pas ingaat op je eerste echte werkdag.

Kijk je contract daar nog maar eens goed op na.
(Lees meer...)

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding