Hoe word je chefkok?

Wat moet je ervoor doen, hoeveel jaar ervaring heb je nodig, welk advies? Havo of VWO?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.7K

Antwoorden (3)

Je kunt over het algemeen gewoon beginnen op het MBO: de koksopleiding. Daar kun je naar toen met vmbot of de overgang naar havo4.
Kijk hier eens: http://www.mbostart.nl/mbotoerisme/kok4/

Daarna klim je vooral steeds hoger door er te werken maar je kunt ook vervolgopleidingen doen: http://www.koksforum.nl/artikel/sterklas.html

Toegevoegd na 1 minuut:
Als je een HBO opleiding zoekt om kok te worden: die ga je niet vinden. Lees voor meer informatie dan deze link: http://www.koksopleiding.net/koksopleiding-hbo/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je moet natuurlijk eerst een goede beroepsopleiding tot kok volgen.
Maar dan ben je er nog lang niet.
Je moet heel veel creativiteit hebben, originele dingen verzinnen,
maar ook: anderen aansturen, managerskwaliteiten hebben.
Daar staan geen jaren ervaring voor, want sommigen worden nooit chef.

Een amateurchef bestaat niet. Een amateurkok wel. Na een gedegen opleiding (ongeveer 3 jaar) mag men zich kok noemen. Als de kok gaat werken in een bestaande keuken zal hij of zij meestal niet direct een chef de partie worden maar onder leiding van een chef de partie werken.
Tijdens deze periode is het aan te raden om een managementopleiding te volgen.
Na verloop van tijd kan men chef de partie worden. Na verloop van tijd kan men dan chef-kok worden (maar meestal eerst sous-chef).

Het is een zware baan waarin je veel uren maakt, meestal in de avonduren en weekends. Men moet niet alleen kunnen koken maar ook beschikken over managementkwaliteiten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er is geen opleiding tot chef kok. Dit is een functie waar je binnen het bedrijf naar groeit, of waar je later voor gevraagd kan worden.

Om te beginnen zul je eerst je diploma voor basis kok en zelfstandig werkend kok moeten halen. Dit zijn MBO opleidingen die in het hele land gegeven worden.

De opleiding basis kok duurt 2 jaar, maar kan eventueel ook in 1 jaar gedaan worden. Ik raad je aan om het rustig in 2 jaar te doen. In 1 jaar lukt prima, maar zo kun je nog een jaar ervaring opdoen in een gerenomeerd leerbedrijf. Als je dit jaar/2 jaar doorstaan hebt kun je de opleiding zelfstandig werkend kok doen. Dit is een niv 3 opleiding welke ook 2 jaar duurt.

Vanaf hier moet je gaan nadenken wat je wilt, of eigenlijk al weten. Wil je sterren koken ? Wil je in een hotel werken ? In een zorginstelling ?
Wil je a la carte ? Wil je banketing ?
Je kunt nu je kansen wagen op de banenmarkt maar je kan ook nog verschillende vervolg opleidingen proberen.