Een werkweek van 40 uur waarvan er 3 uur worden gespaard (ATV) hoe werkt dat?

Op een arbeidscontract (en een financieel voorstel hierbij) staat een 40 urige werkweek waarvan 37 uur + 3 uur ATV opbouw.

Betekent het dan ook dat je betaald krijgt voor 37 uur (en daar dus je salaris op gebaseerd is) en 3 uur spaart (onbetaald)?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (1)

Soms heet het ATV, soms heet het ADV, soms heten ze compensatieuren, maar het komt er op neer dat jij 40 uur gaat werken en voor 37 uur salaris ontvangt. De overige drie uur spaar je op en kan je dan op een ander moment weer opnemen. Het betekent in de praktijk dat je dus een (groot) aantal extra vrije dagen op een jaar hebt. In sommige gevallen worden die vrije dagen volgens een bepaalde systematiek ingepland, dat betekent dat je dus eens in de twee weken een dag vrij bent. In andere gevallen heeft een werknemer meer vrijheid om deze in samenspraak met de werkgever in te plannen. Hoe het werkt hangt vaak af van de aard van de werkzaamheden.