Hoe verdient een filosoof zijn/haar geld?

Als je filosoof bent, hoe verdien je dan geld? huurt een bedrijf je dan b.v. in ofzo?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.8K

Het beste antwoord

Het is heel makkelijk om er vanuit te gaan dat filosofen, wanneer ze zijn afgestudeerd, alleen maar gaan denken en daarmee geen geld verdienen. Hoewel het lijkt alsof dit is wat filosofen doen is dit niet waar. Als filosoof wordt je opgeleid om op een bepaalde manier te denken. Filosofen leren om analytisch te denken, leren logisch redeneren en effectief schrijven en spreken (retorica).

Met deze vaardigheden zijn ze van groot belang voor het bedrijfsleven. Een voorbeeld is het analyseren van de strategie voor een grote multinational. In een complexe omgeving moet duidelijk worden waar problemen zitten en hoe deze in de toekomst opgelost kunnen worden. Filosofen hebben het vermogen om deze abstracte situatie te analyseren en deze oplossingen te bedenken.

Natuurlijk blijven sommige filosofen ook gewoon filosoof. Geld verdienen zal dan meestal gebeuren door onderzoek te doen voor een instelling als een universiteit of 'thinktank'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Door boeken te schrijven bijvoorbeeld
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De meeste filosofen specialiseren zich in een maatschappelijk thema, en vinden dan een baan als beleidsmedewerker of iets dergelijks. Elke maatschappelijke organisaties zal op een een of andere manier nadenken over zingeving/ethiek/ontwikkelingsrichting van hun organisatie. Niet om daar de hele dag over te piekeren, maar gewoon iets om mee te wegen in alle beslissingen. Bedrijven doen het beter als ze een gevarieerd personeelsbestand hebben. Daar kan iemand met een achtergrond in de filosofie prima bij passen. Maar als je *alleen* verstand hebt van filosofie wordt het erg moeilijk. Dat kun je eigenlijk alleen maar docent of schrijver worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Les geven, lezingen geven, boeken en artikelen schrijven. Sommige filosofen laten zich inhuren als adviseur. Ook hebben veel.filosofen ook nog een ander vak geleerd. Ze doen er dan ander werk naast. Of ze combineren hun werk met hun filosofische achtergrond. Of ze hebben een partner die in het inkomen voorziet.