wat voor recht heb je als 17 jarige bij ontslag van een vakantie baan?

ik heb 3 dagen een vakantiebaan gehad in de horeca, maar ben er toen ruw uitgegooid. erg jammer, maar dat stoort me niet het meest. ze behandelde me namelijk nogal stom. ze weigerden me te vertellen hoeveel ik per uur verdien, evenals waarneer ik het zou krijgen, ook zaken als reiskostenvergoeding wouden ze niks over kwijt. vooral de eerste 2 zaken lijken me toch erg belangrijk. als ik nou geen loon uitgekeerd krijg , wat kan ik daar dan tegen doen? bij wie kan ik terecht?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Zoals je het verteld is dit alles inderdaad nier erg netjes.
Maar je hoort wel van te voren allerlei dingen zoals uurloon en reiskostenvergoeding te bespreken.

Je hoort ook een contract te hebben.
Dit is niet netjes van hen, maar ook een beetje naïef van jou.

Zonder dit alles kun je dus niets!
Sorry, ik wens je meer succes en wijsheid en plezier bij je volgende vakantiebaantje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

als je al die dingen niet weet, heb je waarschijnlijk ook geen contract getekend. als je die niet hebt heb je eigenlijk geen poot om op te staan.

als je een ergens gaat werken heb je vaak een proefperiode, daarin kan jij of je werkgever zeggen of het jou of hem bevalt, is dit niet zo kan ieder zeggen zonder consequenties dat je er vertrekt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je hebt afgesproken daar te gaan werken en je hebt niet of niet goed afgesproken wat je verdient dan heb je de andere partij de ruimte gelaten.
Dus maak eerst de afspraken en laat (ter bewijsvoering en ter voorkoming van misverstanden) die op papier ter ondertekening vastleggen.
Weliswaar is een mondelinge overeenkomst net zo geldig als een schriftelijke overeenkomst, maar de bewijsvoering is lastig als je geen getuigen hebt.

Toegevoegd na 3 minuten:
Je kunt doorbetaling verlangen.
Want ontslag zonder opgave van redenen is alleen mogelijk gedurende de proeftijd.
Een proeftijd is alleen geldig als deze schriftelijk wordt vastgelegd. De duur hangt af van de arbeidsovereenkomst en of een cao van toepassing is.
Kijk daarom ook eens in de Horeca CAO.