bedrijfsarts altijd verplicht?

Mijn werkgever betaalt mijn loon niet meer uit, nu krijg ik wel een oproep om naar de bedrijfsarts te gaan. Ben ik in deze situatie verplicht om te gaan?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.7K
ronron1212
7 jaar geleden
Waarom betaald je werkgever je loon niet meer uit dan?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Omdat ik een 0 uren contract heb. Ondanks dat er in hun cao staat dat, zolang de oproep periode niet is beëindigd, zij 70% zullen uit betalen. Tot op de dag van vandaag, sta ik gewoon ingepland en is de oproep periode nog niet beëindigd (ondanks ziekte). Ik ben hier mee bezig om dit aan te vechten.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Aanvechten zal makkelijker gaan als je WEL naar de bedrijfarts bent gegaan. Niet gaan geeft zeker je werkgever de recht je loon niet uit te betalen....
Erna55
7 jaar geleden
Is er sprake van ziekte ?
Dat lees ik niet in je verhaal.

Antwoorden (2)

Als je je loon wilt ontvangen moet je in ieder geval naar de bedrijfsarts gaan. Als je als werknemer verzuimt om gehoor te geven aan een oproep om naar de bedrijfsarts te gaan heeft de werkgever het recht om je loon stop te zetten art. 7:629 lid 3 sub e BW.

Loondoorbetaling bij ziekte art. 7:629 lid 1 BW.
Bij een nul-urencontract gelden de volgende regels omtrent het doorbetalen van loon gedurende ziekte:

- De werknemer wordt ziek tijdens een oproepperiode
Hij krijgt minstens 70% van zijn loon over de afgesproken periode die hij zou moeten werken. Als dit lager is dan het voor hem geldende minimumloon, krijgt hij het minimumloon.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik zie hier een paar dingen.

Bij ziekte (verzuim) wordt het dagloon bepaald aan de hand van de referte periode (13 weken) Dus wat je zou moeten ontvangen per dag is een gemiddelde van wat je de afgelopen 13 weken per dag verdiende.
Om recht te hebben of houden op loon tijdens ziekte gelden een aantal criteria.

A) Als de werkgever een afspraak maakt bij de bedrijfsarts dien je die na te komen. de bedrijfsarts schrijft een advies en de werkgever zal dit met je bespreken. Als daar re-integratie inspanningen in staan van de werknemer en die beschrijft de werkgever op papier. Als je daar niet aan meewerkt mag hij het loon stopzetten. Als je het er niet mee eens ben mag je een deskundig oordeel aanvragen bij het UWV.

B) Je moet meewerken aan de activiteiten die volgens de wet poortwachter verplicht zijn. Denk aan je op tijd ziek melden, de werkgever vertellen wat je nog wel kunt (om eventueel aangepast werk te bespreken) Indien mogelijk op verzuimgesprek komen bij de werkgever en mee werken aan re-integratie afspraken. (er is meer maar dit zijn een beetje de hoofdlijnen)

C) Je hebt een 0 uren contract. De benaming bestaat niet echt meer. Maar je hebt wel afspraken over hoe en wanneer je wel of niet moet werken. En is de reden van verzuim een bedrijfsoorzaak? Op welke wijze wordt je loon waar je per dag voor werkt uitbetaald? Wat zit er in en wat niet en wordt later uitbetaald? Denk aan vakantiegeld en verlof etc.