Hoe moet ik omgaan met een collega die veel fouten maakt?

We werken in het speciaal onderwijs, met kinderen die extra veel duidelijkheid en structuur nodig hebben. De betreffende collega trekt vaak zijn eigen plan en houdt zich niet aan gemaakte afspraken. Als hij erop wordt aangesproken maakt hij zich er vanaf met een smoesje.

Een voorbeeld:
Een leerling vraagt mij of ze uitstel voor een proefwerk kan krijgen omdat ze niet zo lekker in haar vel zit en een discussie heeft gehad met een andere leerkracht. De schoolafspraak is dat toetsen niet uitgesteld worden dus ik zeg haar dat ze de toets op dat moment moet maken. Betreffende collega komt binnen, fluistert in mijn oor dat er een mail is geweest, of ze de toets later mag maken gezien de situatie. Vertrouwende op de professionaliteit van mijn collega stem ik uiteindelijk toch in, vervolgens zie ik op de mail dat dit tegen de afspraak is: er is inderdaad een conflict geweest, maar als de leerling om een uitzondering vraagt moet ze zich melden bij haar mentor. Als ik mijn collega hierop aanspreek geeft hij aan de mail verkeerd begrepen te hebben. Tegen een andere collega zegt hij de mail niet gezien te hebben toen hij het mij ging vragen. Voor de leerling totaal onduidelijk, want bij de één mag het wel, bij de ander niet, voor collega's frustrerend omdat er voor niks afspraken gemaakt worden.

Dit is een voorbeeld waarbij leerlingen last hebben van zijn fouten. Zo zijn er dagelijkse ergernissen aan uiteenlopende zaken.

Leiding doet er niks aan, hij kletst zich overal uit!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Ik zou met één of meer andere collega's een keer bij elkaar gaan zitten en een lijstje maken van de fouten en ergernissen van de laatste tijd. Dit lijstje vervolgens onder de aandacht van de leiding brengen en op passende maatregelen aandringen.
Anders blijft het doorgaan.