Kan je verpleegkundige worden zonder nachtdiensten te moeten draaien?

De opleiding verpleegkunde spreekt mij aan. Ik wil alleen geen nachtdiensten draaien, daarom mijn vraag.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
10.6K

Antwoorden (5)

Je kan in verschillende sectoren aan de slag. Bijvoorbeeld als verpleegkundige in de thuiszorg en dan jezelf in laten plannen voor overdag. Maar omdat er echter vaak wisseldiensten zijn is het goed mogelijk dat je niet onder de nachtdienst uitkomt.
Maar niks moet, alles mag, maar flexibel zijn is wel een must als verpleegkundige lijkt me.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Tijdens de opleiding zul je er - vrees ik - niet onderuit komen om ook nachtdiensten te draaien, omdat ook die diensten hun specifieke eisen en kenmerken hebben. Door zoveel mogelijk typen diensten te draaien op een ruim spectrum van afdelingen, word je allround.

Ná je opleiding kun je je bijvoorbeeld inschrijven bij een gespecialiseerd uitzendbureau en dan expliciet melden dat je voor nachtdiensten niet beschikbaar bent. De kans is dan echter wel aanwezig dat je geen volledige werkweek en dus ook geen volledig salaris hebt, immers je wijst een deel van het werkaanbod af.

Ik heb een link van Atrium MC toegevoegd waarin je kunt lezen dat leerlingen alleen in hun laatste jaar nachtdiensten mogen draaien. Ik vermoed dat die regel ook in andere ziekenhuizen wordt gehanteerd.

Het aantal nachtdiensten is wettelijk beperkt tot 5 per 2 weken en 22 per jaar.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bij de afdeling Dagopname.
9 jaar geleden
Dit is in principe mogelijk! Het komt voor dat er afdelingen zijn in ziekenhuizen waarin gewerkt wordt met vaste nachtdiensten! Dit is een vast ploegje met mensen wat alleen nachtdiensten draait in dat team! Ook bij de thuiszorg hoef je geen nachtdiensten te draaien, om 23.00 uur eindigt uiterlijk je dienst en dan neemt de verpleegkundig achterwacht het over! Je kunt ook op een afdeling "dagbehandeling" proberen te gaan werken! Maar....meestal zul je toch merken dat er flexibiliteit verwacht wordt van je, dat zich vaak vertaald in het inzetbaar zijn in alle diensten!
En in je opleiding zul je er zeker niet onderuit kunnen komen, het hoort er nu eenmaal bij! Maar...heb je ooit al eens 's nachts gewerkt? Misschien valt het je wel mee! Voordeel van nachtdiensten is dat het goed betaald door de onregelmatigheidstoeslag (nog wel)!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat is zeker mogelijk. Bijvoorbeeld bij een polikliniek (mensen krijgen daar kleinere behandelingen) kun je prima alleen tijdens kantooruren werken. Denk bijvoorbeeld aan klinieken waar knie-operaties worden uitgevoerd; die worden ingepland en altijd gewoon overdag uitgevoerd en patienten overnachten er niet na de operatie. Verpleegkundigen hoeven er 's nachts dus ook niet te werken.