Hoe ontwikkel je een curus?

Ik wil graag een cursus samenstellen voor het bedrijf waar ik werk. Maar ik heb geen flauw idee hoe ik dat moet aanpakken. Zijn daar opleidingen voor of cursussen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

Ja, er zijn gespecialiseerde cursussen en training voor. Je kunt er erg veel vinden op het Internet (Google bijv. met zoekterm 'training ontwerpen'), maar ze zijn niet goedkoop.

Je zou ook eerst kunnen beginnen met een boek. Bijvoorbeeld 'Trainingen ontwerpen' van Karin de Galan (http://www.bol.com/nl/p/trainingen-ontwerpen/1001004011249100/ ).

Met deze site kom je waarschijnlijk ook al een heel eind: http://cursuscurriculumontwerp.slo.nl/toolkit/Ontwerpeisen.docx/

Als je het wilt proberen zonder cursus of boek, dan hier een paar tips:
-Begin altijd met vast te stellen wat de cursisten moeten weten (kennis) en/of wat ze moeten kunnen (vaardigheden) na afloop van de cursus. Dit noem je de 'eindtermen' van een cursus. Maak meerdere eindtermen en wees specifiek, bijv. niet "ze moeten het werk goed kunnen doen" (dat is te algemeen), maar "ze moeten een lastige klant vriendelijk te woord kunnen staan", "ze moeten weten wanneer een klant recht heeft op garantie en wanneer niet" enz.
-Bedenkt vervolgens welke werkvormen tijdens de cursus nodig zijn om elk van de doelen te bereiken. Bijv: "om een lastige klant vriendelijk te woord te kunnen staan", moeten de cursisten eerst filmpjes bestuderen en beoordelen of de klant vriendelijk genoeg is benaderd, daarna moeten ze zelf oefenen met iemand die een lastige klant speelt, en daarna een test doen met een acteur die lastige klant speelt. Om "kennis te hebben over de regels" moeten ze een document hierover bestuderen, komt iemand hier een les over geven en vragen beantwoorden, en vervolgens moet ze een test maken om de kennis te toetsen. Zo ga je elk doel van de cursus af en bedenkt daar een werkvorm bij.
-Vervolgens combineer je de werkvormen tot een cursus van een paar bijeenkomsten. Elke bijeenkomst is bij voorkeur afwisselend, dus niet alleen luisteren, maar ook een beetje zelf of in kleinere groepjes oefenen, een instructiefilm kijken o.i.d.