Hoe kan je je dossier opvragen als je account geblokkeerd is?

Een vriend van mij wil al zijn gegevens opvragen bij een platform waar hij voor gewerkt heeft. Het platform heeft zijn account en de bijbehorende app echter geblokkeerd.
Hoe komt hij nu aan zijn gegevens?
Moet hij hiervoor een brief sturen? Is in die brief een verwijzing naar de AVG noodzakelijk?
Is hiervoor een standaardbrief te downloaden en waar ?
Het platform is een soort werkspot en de gegevens die hij wil hebben zijn o.a. bij wie hij gewerkt heeft, op welke data et cetera.

7 maanden geleden
TurfGraver
7 maanden geleden
Volgens AVG mogen ze vaak geen gegevens bewaren. Dus dat gaat niet helpen om daarmee te dreigen.
Ikhebgeenidee
7 maanden geleden
Die vriend zal toch ook een agenda, administratie hebben waarin hij dat soort zaken zelf bijhoudt?!
reus_lucius
7 maanden geleden
Ikhebgeenidee nee alles ging via het platform. Facturen sturen afspraken bijhouden enz.
reus_lucius
7 maanden geleden
Turfgraver een werkgever is verplicht bepaalde gegevens te hebben en te bewaren.

Antwoorden (1)

Dat is heel simpel: hij stuurt gewoon een mail naar dat platform met het verzoek om hem die gegevens te sturen (specificeren wat hij wil hebben).
Om al te verwijzen naar de AVG is helemaal niet nodig, dat zet de zaak alleen maar op scherp. Gewoon vragen op een vriendelijke manier is het beste.
Pas als er geweigerd wordt om iets op te sturen moet je met zwaardere middelen aankomen, dan kan je waarschijnlijk beter eerst via een juridisch loket gaan om advies.
7 maanden geleden
tinus1969
7 maanden geleden
Ik zou oveerwegen om wel
Kort te verwijzen naar zowel AVG als naar het feit dat deze gegevens nodig zijn ivm belasting aangifte. Het platform mag deze gegevens daarom ook niet weggooien.
TurfGraver
7 maanden geleden
Let wel, niet voor alle gegevens.
https://www.autoriteitpersoonsgegevens.nl/themas/werk-en-uitkering/personeelsgegevens/personeelsdossier#:~:text=Maximaal%202%20jaar&text=Voor%20die%20gegevens%20geldt%20over,moet%20u%20die%20direct%20verwijderen.