Wat is er geregeld in de catering over met overuren spullen aankopen?

ik wil via mijn werk een ander messenset aanschaffen via de zaak, maar hoe wordt het totaal bedrag berekent?
mij lijkt het logisch dat ik het bruto loon mag rekenen en dan omdat de zaak de btw terug krijgt die er ook nog af mag halen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

De btw mag er nooit afgehaald worden. Voor de werkkostenregeling geldt de factuurwaarde inclusief btw. Als er geen factuur is de waarde in het economisch verkeer, de prijs die je in een gewone winkel zou betalen.
Als de werkgever de werkkostenregeling toepast, zou het cafetariasysteem hier als volgt toegepast kunnen worden:
- je ontvangt voor het factuurbedrag van de messen geen loon maar de messen die je wil. De werkgever brengt de waarde van dit loon in natura onder in de vrije ruimte. Voordeel: jij hebt messen en betaalt minder loonheffing dan wanneer je hetzelfde brutobedrag als salaris zou hebben gekregen.
- Nog een optie: je schaft de messen zelf aan. De werkgever vergoedt de messen volledig (declaratie). De vergoeding brengt hij onder in de vrije ruimte zodat er geen loonheffing wordt ingehouden op dit bedrag. Jij levert een gelijk bedrag aan brutoloon in.
Welke methode bij jullie wordt toegepast weet ik niet. Iedere werkgever heeft zijn eigen mogelijkheden maar de werkkostenregeling kan voor iedere onderneming worden toegepast. Je moet altijd uitgaan van de waarde inclusief btw.

Toegevoegd na 55 minuten:
Het voordeel is dus de niet ingehouden loonheffing over het brutobedrag dat is 'omgezet' in iets anders met dezelfde waarde.
Computoon