Mogen speciale uurvergoedingen zomaar worden afgenomen?

al zeker tien jaar vergoed mijn werkgever het werken op de koopavobd en zaterdagmiddag na 14 uur. Elk gewerkt uur kevert 320 minuten vrije tijd op. In totaal dus 2 uur per week. Nu is mijn werkgever aangesloten bij een nieuwe CAO. In deze CAO wordt wel de koopavond geregeld maar niet de zaterdagmiddag. Mijn werkgever gaat vanaf nu wel de koopavond compenseren maar niet meer de zaterdagmiddag. Dit is nadelig en scheelt mij 48 uur vrije tijd. Mag mijn werkgever dit zomaar doen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

Als dit in het CAO is opgenomen en er is geen overgangsregeling dan mag uw werkgever dit inderdaad zo doen, dit is namelijk een vaste afspraak tussen de werkgevers (uw baas) en de werknemers (vakbonden).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Beste theodbn, bedankt voor uw reactie. In de CAO waar mijn werkgever is aangesloten was in een eerder stadium de compensatieregeling voor de koopavond/zaterdagmiddag reeds gehaald. Het lijkt er inderdaad op dat dit een middenweg is(lees koopavond wel compenseren en zaterdagmiddag niet) maar welke bond gaat akkoord met zo'n verslechtering. Het is echt een werkgevers CAO.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In de Horeca worden de avonden en weekenden ook niet beloond door extra vrije uren of overuren uitbetalingen, omdat het normaal is dat er die tijden in de Horeca gewerkt wordt, dat lijkt me bij een winkel niet anders, als je daar gaat werken, dan weet je van te voren dat daar koopavond en zaterdag werken bij hoort. Het is dus al heel redelijk dat je de koopavond gecompenseerd krijgt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klopt Crea dat het in de horeca niet vergoed wordt,maar wel degelijk als je in een winkel werkt.
Nu dit is aangepast met goedkeuren van beide partijen werkverger en de bond,kun je niets anders doen dan je erbij neer te leggen. Bij de meeste nieuwe cao's gaan werknemers er op achteruit.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wees blij dat u niet op zondag hoeft te werken, ook die vergoeding wordt in de toekomst geschrapt.