Is dit toegestaan?

dat iemand 2 weken voordat zijn vakantie intreedt zich ziek meld,dan op vakantie gaat
en bij terugkomst de vakantiedagen opeist
zogenaamd waren dat dus zieke dagen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Nee dat mag niet zomaar.

Als iemand zich ziek gemeld heeft, zal die toestemming moeten hebben van de bedrijfsarts om op vakantie te mogen gaan.

Toegevoegd na 4 minuten:
Een zieke werknemer dient altijd medewerking te verlenen aan bezoeken van de bedrijfsarts.

Het zou ook maar zo kunnen zijn dat het ziektebeeld bepaald dat de huidige functie niet uitgeoefend kan worden, maar dat er wel door de werkgever vervangend werk aangeboden kan worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Volgens mij mag je alleen tijdens ziekte op vakantie als de bedrijfsarts hiervoor toestemming geeft. (Belachelijk eigenlijk want hij is niet diegene die het ziekengeld moet betalen maar de werkgever.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als hij tijdens de periode dat hij ziek was, met vakantie is gegaan mag dat alleen met toestemming van de bedrijfsarts, en alleen als dat het herstel bevorderd.
Als hij niet meer 'ziek' was toen hij op vakantie ging, mag het, maar dan moet gemeld zijn dat hij weer beter was.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dat mag niet.

Daarom heb ik mij een dag voordat ik op vakantie ging weer betergemeld, hoewel ik dat eigenlijk niet was.

Wel kun je, als je tijdens je vakantie ziek wordt,
je vakantiedagen terug krijgen, maar dan moet over het algemeen een bewijs worden geleverd dat je op je
vakantie ook naar de dokter bent geweest.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, die Haydy;

Ja of nee zijn hier te simpele antwoorden. Ik heb zelf, herstellende van een burn-out en 50% aan het werk, van de bedrijfsvereniging het advies gekregen gewoon mijn vakantiedagen als ziekte te claimen. Had ik msschien beter kunnen doen, maar de afspraken die ik had lopen om mijn vakantieurenstuwmeer op te maken heb ik voorrang gegeven, omdat die afspraak nu eenmaal stond. Maar afhankelijk van het ziektebeeld en het soort werk kan en mag dat advies best gegeven worden: een rechtshandige loodgieter met zijn rechterhand in het gips kan best een weekje luieren aan het strand.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat de werkgever hier een doktersverklaring mag eisen. Het kan natuurlijk pech zijn dat iemand voor zijn vakantie ziek wordt, maar als hij op vakantie kan daarna, is het de vraag om welke reden hij zich dan niet hersteld heeft gemeld. Daar zal een goede verantwoording voor moeten zijn om dit als ziektedagen met toestemming van de bedrijfsarts of huisarts om toch op vakantie te gaan.
Bijvoorbeeld bij overspannenheid kan dit een hele goede methode zijn om sneller beter te zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zou niet weten waarom dit niet kan/mag. De persoon zal een goeie reden gehad hebben ivm zijn/haar ziekte. Als de arts toestemming heeft gegeven is er verder ook niets aan het handje en zijn de dagen ziektedagen met inachtneming van rechtsgeldige evt. in te leveren dagen. Niets mis mee, wees blij dat je zelf gezond bent.