Hoe zit het met de ontslagvergoeding, wanneer het bedrijf waar je voor werkt failliet gaat?

Ik bedoel hiermee niet het recht op een ontslagvergoeding. Maar het bedrijf heeft deze vergoeding al voor het faillissement toegekend dmv eerder ontslag.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

In het algemeen is er na een faillissement nog een korte periode recht op doorbetaling van loon, en is er voorrang bij het betalen van achterstallig salaris. Als de curator dat niet uit de boedel kan betalen, dan neemt het UWV de verplichting over (zie: artikel 61 en verder van de werkeloosheidswet).

Maar die overname geldt niet voor een ontslagvergoeding. Dat betekent dat u die vordering gewoon in moet dienen bij de curator. Uw vordering heeft wel voorrang op de gewone schuldeisers (ook wel concurrente vorderingen genoemd). De Belastingdienst en het UWV gaan voor, daarna gaan de schuldeisers die het recht hebben op een bepaald goed (zoals een hypotheekverstrekker of een bedrijf dat met eigendomsvoorbeheid heeft gewerkt), daarna zijn uw collega's en u aan de beurt (zie 3:288 sub e Burgerlijk wetboek).

U moet dus zo snel mogelijk contact opnemen met de curator. Let wel: het is waarschijnlijk dat u nog een paar maanden op betaling moet wachten, zeker als het een complex faillissement is.

Mocht er in het vonnis van de rechter ook een stuk achterstallig loon zitten, dan is het mogelijk dat dit deel wel onder de UWV-regeling valt, maar daar zijn bepaalde termijnen voor. Wellicht kan de curator u verder verwijzen, anders langs bij een juridisch loket of uw advocaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als je de ontslagvergoeding binnen hebt is er niets meer aan de hand, als je ze nog niet hebt, zal je waarschijnlijk aan het kortste end trekken.