Als ik collega's ophaal met bedrijfswagen moet ik die extra reis uren vergoed krijgen?

Hallo, ik maak gebruik van een bus van de zaak, hier mag ik geen enkele kilometer privé mee rijden. Maar nu is mijn vraag als volgt: ik ga smorgens vroeger uit mijn bed om mijn mede collega's op te halen. Hier krijg ik geen enkele vergoeding voor maar kan dit zomaar en is hier geen regelement voor? Ik kan me niet voorstellen dat er geen enkele vergoeding wettelijk tegenover gesteld dient te worden.
Mvg Mathyn

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
2.1K
ronron1212
3 jaar geleden
Nee dat is niet het geval
jc54
3 jaar geleden
Je kunt er ook voor kiezen om de bus niet te accepteren en met eigen vervoer naar het werk gaan. Dan kun je iets later vertrekken en hoef je geen collega's op te halen.

Antwoorden (1)

Nee, daar hoeft wettelijk niets voor vergoed te worden.

Je bent geen beroepschauffeur dus de tijd dat je de collega's ophaalt, ben je niet aan het werk. Je haalt ze op om te kunnen gaan werken.

Stel dat je zelf in Eindhoven zou wonen en voor dag en dauw zou moeten opstaan om naar je werk in Amsterdam te rijden: dan zegt de wet ook niet dat je een vergoeding moet krijgen voor de reistijd.

En een reiskostenvergoeding (ook niet wettelijk verplicht) is in jouw situatie niet van toepassing omdat het een bus van de werkgever is.
Computoon