Werk je productiever als je niet met je gezicht naar het raam zit?

Ik zit met mijn bureau tegen het raam. Het uitzicht geeft me een minder opgesloten gevoel maar aan de andere kant leidt het af. Misschien toch beter om m'n bureau te draaien?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

Qua Arbo inrichting is de getoonde opstelling contraproductief. Dat heeft niets met het uitzicht te maken, maar met het feit dat je in het licht lijkt (over je laptop heen). Dit is vermoeiender voor je ogen, vooral met fel licht.

Het beste is om het PC scherm zo in te richten dat je aan de rechter of linke kant het raam hebt (naar buiten kijken af en toe is prima en ook het af en toe focussen op dingen die verder weg liggen is goed). Op deze manier kijk je niet recht tegen het licht in.

Je PC scherm omdraaien (met je rug naar buiten toe) is niet handig omdat het zonlicht er dan recht inschijnt.

Voor de rest heb ik weinig toe te voegen aan de al gegeven antwoorden. Het naar buiten kijken is af en toe juist erg prettig en ik denk niet dat jouw omgeving erg afleidt. Ik heb eens op een hoge locatie aan de waterkant bij de Rotterdamse haven gezeten en dat is wel heel afleidend, alles wat voorbij komt ;o)

Toegevoegd na 1 minuut:
NB. Overigens zie je het effect al op de foto. Je kan het scherm nauwelijks zien omdat de foto vooral de belichting instelt op het raam. Dat doet je oog in feite ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt voor de heldere tips. Mijn ogen zijn idd erg vermoeid na een dag werken. Nu heb ik m'n beeldscherm zo gedraaid dat er minder licht achter mijn beeldscherm schijnt en ik toch uit het raam kan kijken. De afleiding kwam deels door de vermoeide ogen en deels van binnenuit.

Andere antwoorden (7)

ik denk dat het in dit geval (plaatje) niet erg veel uitmaakt, zo veel boeiends gebeurd er niet denk ik in die tuin? In dit geval zal het alleen maar een zekere vorm van rust brengen.

Als je aan een drukke weg in de stad zit zal je veel sneller afgeleid zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan kijk jij nooit goed naar buiten, er gebeurd daar meer dan jij denkt, het is net wat je boeiender vind. Ik zou aan een snelweg zeker minder snel wegdromen als aan zo'n mooi plaatje met groen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zucht, ik zat er al op te wachten. Een rustgevende tuin bloeit van het leven en het is prachtig om naar te kijken, maar het is ook rustgevend. Als je aan een drukke weg zit wordt je sneller afgeleid door alle felle geluiden die daar bij komen. Een levendige tuin is beter voor de productiviteit dan een drukke gehaaste weg.
Als ik vroeger bij het raam zat van onze klas keek je naar buiten als je even werd afgeleid.
Zat je achterin bij de muur keek je wel naar de schilderijtjes of het plafont. Dus met andere woorden.
Het maakt weinig uit waar je zit want als je gedachten even afdwalen maakt het niet uit waarheen.
En als ik dit uitzicht zo zie dan zou ik mijn buro niet draaien want dat ziet er een stuk beter uit als een lamp aan het plafon :-)
Werkze met dit mooie weer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze vraag gaat al uit van de stelling dat "naar buiten kijken" niet productief is. Die stelling is onjuist. Als je een functie vervult waar je meer moet doen dan simpel inkloppen van cijfers, dan zul je er niet aan ontkomen om af en toe te moeten nadenken. Het naar buiten staren kan dan uitermate productief zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nadeel als je je bureau omdraait, is dat dan het (zon)licht op je scherm valt. (aannemende dat je met een computer werkt)
Dat kan irritant zijn en moet je de gordijnen, lamellen o.i.d. dicht gaan doen.
Je zegt niet waar je op uitkijkt.
Maar als je inderdaad uitkijkt op dat groen in die tuin van de foto, dan lijkt mij dat juist rustgevend en inspirerend en niet afleidend :-)
Dus in die omstandigheid zou ik lekker zo blijven zitten.
Komt de afleiding misschien meer vanuit jezelf dan door je uitzicht?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat het te maken heeft met o.a. de lichtval. hoe meer licht hoe beter je je voelt en hoe productiever. Wat ook te maken heeft met je eigen houding daarin. Ben je iemand die makkelijk afgeleid is? Zo ja, dan is het misschien wel slim om je bureau te verplaatsen.

Een tip om productiever te worden: neem om de zoveel tijd een wandelpauze van 5 minuten. Ga dan ook niet rond je bureau wandelen maar de kamer uit.

Af en toe je collega's bezoeken kan ook geen kwaad.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou, ik keek eerst naar het raam toe en keek ik naar buiten, ook al was er niets te doen.

Vervolgens wisselde ik van werkgever en kijk ik schuin tegen een raam waar ik alleen een bakstenen muur zie (ongeveer 2 meter afstand). En zelfs toen keek ik naar buiten.

Daarna wisselde ik van werkgever en keek ik naar een muur. En zelfs naar de muur kan ik behoorlijk wat staren...

Wanneer je begint te staren naar buiten, de muur, whatever, dan kan je beter gewoon even opstaan en een ommetje maken. Dat je gaat staren kan namelijk ook aangeven dat je eventjes moe bent geworden, of dat je ogen even niet naar het scherm willen staren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Blijf uit het raam kijken, maar uitzicht op groen lijkt me beter.