Hoe praat je over een onafgemaakte opleiding tijdens een sollicitatie?

Ik was echt een doorzetter maar het hbo was simpel weg te hoog gegrepen. Ondanks dat ik een doorzetter was haalde ik het niet ik kreeg uiteindelijk last van faalangst.

Ik denk dat het beter is om mezelf in de praktijk verder te ontwikkelen. Maar hoe praat je hierover zonder negatief over te komen? Ik ben wel gemotiveerd en ik heb een baan nodig om verder te komen.

Op dit moment wil ik een baan als receptioniste om daarnaast mijzelf als freelance vormgever verder te ontplooien. Misschien kunnen jullie mij advies geven?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.2K

Antwoorden (4)

Je moet het sowieso niet zelf ter sprake brengen. Mocht het in je soll. gesprek naar voren komen dan moet je er gewoon heel eerlijk in zijn en zeggen: "de theorie heb ik een beetje laten schieten, omdat ik weet dat ik in de PRAKTIJK, wel degelijk het beste van mij en voor jullie naar boven kan brengen. All I need is a chance!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou juist níet zeggen 'laten schieten', dat klinkt erg negatief, alsof je je best niet hebt gedaan.
Als het ter sprake komt aangeven dat het theoretisch niveau voor jou op dit moment iets te hoog is gegrepen. Voor een baan als receptioniste vinden ze dat vast niet erg om te horen, aangezien dat een baan op mbo-niveau is. Werkgevers hebben soms net zo'n hekel aan te hoog geschoolden, dan aan te laag geschoolden
Als het zo is dat je recent gestopt bent met die opleiding dat zal het inderdaad zeker in het gesprek naar voren komen. Zoals je inderdaad zelf zegt moet je dit positief benaderen. Geef aan wat je zo interessant vond aan de studie en wat je er wel geleerd hebt (werken met deadlines, projecten enzovoorts). Met andere worden, ook al heb je het niet afgemaakt, dat betekent niet dat je niets geleerd hebt!

Geef aan dat je iemand bent die gelooft dat je met hard werken en doorzetten overal kunt komen en dat je het daarom altijd gewoon alles gehaald hebt. Alleen nu bleek het niveau net te hoog. En hoewel stoppen voor jou praktisch gelijk staat aan opgeven (je werkt immers hard genoeg), realiseerde je je wel dat toegeven dat iets niet lukt en een andere manier zoeken om het wel te bereiken soms gewoon beter is. Dus met andere woorden, je geeft dan aan dat je geleerd hebt dat je niet altijd succes kunt hebben, maar dat falen niet erg is, zolang het ergens toe leidt.

Geef ook aan dat je graag wilt leren, maar dat je van mening bent dat je in de praktijk gewoon beter kunt ontwikkelen. Als je daartoe bereid bent, kunt je altijd aangeven dat je graag een cursus of opleiding wilt volgen, maar dit liever deeltijd of per module/vak wilt doen. Zodat je dit meer in je eigen tempo kunt doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De faalangst die uiteindelijk heeft geleid tot het stopzetten van de studie zou ik sowieso achterwege laten.

Je schrijft dat het je beter lijkt om je in de praktijk te ontwikkelen. Dat zal een werkgever vermoedelijk vaker gehoord hebben. Maar als een werkgever (bij gelijke overige omstandigheden) op dit moment de keuze heeft tussen iemand mét een bepaald diploma en iemand zónder, dan kiest hij voor degene 'met'. Op dit moment is het aanbod van werk over het algemeen veel kleiner dan de vraag dus de werkgevers hebben de kandidaten voor het uitkiezen.

Wat je volgens mij het beste kunt doen: je richten op een functie waarvan je het diploma nu al hebt of waarvoor de werkgever bereid is de opleiding te betalen en waarvan je zelf zeker weet dat je het gewenste diploma kunt behalen. Dit zal wellicht resulteren in een lager startsalaris maar je kunt afspraken maken als: 'als ik diploma X heb', dan krijg ik bedrag 'Y' erbij'. Hiermee bind je je ook aan het bedrijf. Hiermee bind je je aan het bedrijf. Dit is dan, zoals dat tegenwoordig schijnt te moeten heten, 'een win-win-situatie'.
Computoon
11 jaar geleden
Ik zou zeggen dat je het beste kunt vertellen dat het HBO wat te hoog gegrepen was en dat je daarom nu ook op MBO+ niveau aan het solliciteren bent en dat je enorm leergierig bent en ervan overtuigd bent dat je in de praktijk het beste kunt groeien, in de functie waarop je nu solliciteert, maar wie weet ook nog op een niveau daarboven (indien de organisatie daar ruimte voor heeft).