Hoeveel uur kun je belastingtechnisch het beste werken?

Ik werk nu 30 uur en wil graag minder werken

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
9.8K

Antwoorden (3)

Gaat er niet on hoeveel uur, maar wat je per uur verdient:-)
Uurloon hoger? Iets minder werken dan als je weinig verdient.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Belastingtechnisch?

Het minste belasting betaal je als je niet werkt.

Daarna ligt het aan je inkomen, niet het aantal uur, hoeveel belasting je betaald. In elk geval zul je voor elke euro die je bruto meer verdient ook netto meer overhouden. Alleen van je eerste bruto euro hou je ongeveer 70 cent over, en van je 80.000ste euro hou je netto 48 cent over.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bovenstaande is niet helemaal correct. We werken in Nederland met schalen. Indien je in de hoogste schaal zit (52%), dan betaal je niet over je volledige salaris 52%, maar alleen over dat deel wat in de hoogste schaal zit.

Belastingtechnisch minder werken maakt uit voor o.a. de fiscale aftrek van je huis (indien van toepassing).
Als je het precies wilt weten, kun je beter naar een fiscalist gaan. Die kan het uitrekenen.

Indien je geen eigen huis hebt (met hypotheekrente aftrek), ouderschapsverlof hebt, etc. dan maakt het niet zo veel uit hoeveel uur je werkt.