Hoe weiger je op een beleefde manier een baan?

Het is via een detacheringsbureau en de baan is gewoon net niet leuk genoeg en net te ver weg, maar ik wil wel graag dat ze me een andere baan aanbieden. Iets dichterbij of iets waar ik meer affiniteit mee heb. Ik wil niet als een zeurpiet overkomen waardoor ze me niets meer aanbieden.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Antoni
11 jaar geleden
Goeie vraag! +1 voor je vraag!
ronron1212
11 jaar geleden
heb je baan dan?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb een goede baan maar ben verhuisd en nu is het wel ver. Daarom ben ik op zoek naar "de ideale baan" wat dichterbij. Tot ik het juiste gevonden heb kan ik gewoon in mijn huidige baan blijven.

Antwoorden (2)

Vertel dat je er blij mee bent, dat ze iets hebben gevonden, maar dat dit niet is wat je zoekt, vertel daarna wat je wel wil en hoever je ervoor wilt reizen. Bedank ze hartelijk en vraag hen verder te zoeken voor je, want dat je wel vertrouwen in hen stelt. En nog steeds graag wil werken.
Maar waarom probeer je het niet een tijdje, misschien is het wel leuker dan je denkt en is het reizen ook goed te doen, dan kun je er tijdens de proefperiode alsnog vanaf zien en hen dan de nadelen voorleggen. Je hebt als het goed is, twee maanden proeftijd. Anders is het als je door een handicap of beperking bij dat bureau bent terechtgekomen en aanpassingen op de werkvloer nodig hebt, die aanpassingen krijg je alleen vergoedt als je minimaal een jaarcontract krijgt en deze periode ook daar blijft werken, maar ik vermoedt niet dat het hier om gaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord. Deze baan zit qua reistijd net op de grens, ik heb aangegeven dat ik tot een uur wil reizen, maar dan moet het wel een superbaan zijn. Dit is zit op een uur, maar ik heb niet zoveel affiniteit met het product. Maar als dit nou om de hoek zat dan zou ik het wel doen. Het is juist die combinatie van "net niet" die het voor mij moeilijk maakt om aan te geven dat ik deze liever niet aanneem: de afstand is acceptabel voor een superbaan, en de functie is acceptabel als het heel dichtbij zou zijn (dat heeft dan weer andere voordelen).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik begrijp je dilemma, echter is het niet mee zo, dat je veel eisen kunt stellen. De werkgevers zitten niet meer om personeel te springen, diegene die dat wel doen, stellen zelf de eisen en kijken wat daar op af komt, staat er iets jou tegen, dan sorry, maar bedankt, voor jou 10 anderen. Je zal dus iets moeten inbinden en je eisenpakket aan moeten passen aan de tijd. Wat niet wil zeggen, dat je totaal niet selectief mag zijn, maar helemaal niet proberen, omdat je weinig affiniteit met het product hebt, klinkt mij als onwil, je hebt nu waarschijnlijk een droombaan, zo'n baan vind je niet snel weer. Sta open voor verandering en probeer affiniteit in een ander product te vinden. Iets kan niets voor jou lijken, maar dat kan in de praktijk wel eens anders uitpakken.
Dat het bij mij overkomt als onwil, heb ik gezegd om aan te geven, dat je om het detacheringsbureau te overtuigen, niet op een nette manier kan weigeren, zij hebben iets gevonden voor jou en jij wil niet, waarom zouden ze zich nog inspannen? Je kunt het wel proberen en dan tot de conclusie komen dat dit niet is wat je zoekt, dat komt welwillend over.
Durf de uitdaging aan te gaan, zet je beste beentje voor, dan pas weet je of het iets voor je is, of niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank weer voor je toevoeging. Het product is niet erg milieuvriendelijk...
Verder ben ik nogal vaak van baan veranderd. Wel steeds om de paar jaar, maar ik moet oppassen dat ik niet teveel wisselende banen op mijn CV krijg. Ik wil nu graag een baan vinden voor héél lange duur en wil dus graag een goede keus maken.
Ik mijn beroepsgroep valt het nog mee met de banen, niet dat ze voor het oprapen liggen, maar er zijn wel mogelijkheden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tja, dan moet je je aan mijn of theo's eerste antwoord houden, overigens is het niet nodig om dit in je cv te vermelden, als je toch maar kort blijft, het gaatje in je cv is dan op te vullen, door de verhuizing heb ik tijdelijk geprobeerd of ik mijn oude baan kon behouden...
Succes met verder zoeken.
Vertel ze gewoon wat je van de baan vindt en dat jij er te lang voor moet reizen om daar te komen.

Echter als je slim ben accepteer je de baan maar geef je bij de aanvaarding aan dat dit niet het werk is wat je zoekt en het te ver van huis is. Dit geeft een veel betere indruk en geef je aan te willen werken met als gevolg dat het detacheringsbureau sneller geneigd is om een passende baan te zoeken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord.
Het zit qua reistijd net op de grens, voor de ideale baan zou ik dit wel doen maar in dit geval heb ik niet zoveel affiniteit met het product. Als het echter om de hoek zou zitten zou ik het wel doen. Je weet toch pas hoe het bevalt als je ermee begint. Maar ik moet een beetje oppassen omdat ik nogal vaak van baan veranderd ben (wel steeds om de paar jaar) dat ik niet weer een korte baan erbij heb op m'n CV.
En een detacheringsbureau maakt ook geen goede indruk bij het bedrijf als ze iemand plaatsen die na korte tijd weer opstapt.
Ik heb nu een goede baan maar ben verhuisd waardoor dit te ver is geworden. Tot ik een andere geschikte baan heb gevonden kan ik wel bij mijn huidige werkgever blijven.
(zie ook mijn reactie bij het andere antwoord en bij de reacties onder mijn vraag)