Hoe wijs ik een baan af?

Ik heb gesolliciteerd bij een supermarkt en mocht gelijk op gesprek komen, wat ik best vreemd vond (bij een andere supermarkt in mijn woonplaats duurde het even voordat ik respons kreeg). Maar tijdens het sollicitatiegesprek kreeg ik toch wel spijt van mijn keuze om het eens bij dit bedrijf te proberen, want de bedrijfsleider (waarmee ik het gesprek had) lijkt me niet bepaald een hartelijk persoon. Ik weet nog niet of ik aangenomen ben, maar als ze mij wel aan willen nemen, hoe wijs ik dat dan af?

Het is geen serieuze fulltime baan, maar slechts een bijbaan naast mijn studie. Maar toch wil ik dit op een nette manier afhandelen zonder dat er koppen zullen rollen.

Toegevoegd na 37 minuten:
Het gaat hier trouwens niet om een vacature, maar om een open sollicitatie.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
19.7K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoezo koppen rollen, van wie? Een baan niet willen omdat je de bedrijfsleider niet hartelijk vindt gaat je nog opbreken. Bedrijfsleiders kunnen heel aardig zijn bij sollicitatiegesprekken en later kunnen het monsters zijn en andersom. Je hebt er weinig mee te maken als je je werk goed doet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Helaas is dit de supermarkt waar er geen verschillende afdelingen zijn, maar iedereen zowel vult als kassa draait. De bedrijfsleider werkt ook in de winkel en zit niet alleen achter zijn bureau.

Het beste antwoord

Allereerst mijn complimenten voor het feit dat je het netjes wilt doen.
Omdat eerlijk altijd het langst duurt, zou ik je in overweging willen geven een krt briefje aan die bedrijfsleider te sturen.

Zoiets als :

Geachte heer (naam bedrijfsleider)

Naar aanleiding van mijn sollicitatiegesprek op (datum) bericht ik u dat ik afzie van een eventuele functie binnen uw bedrijf. De reden hiervan is dat ik er na het gesprek niet van overtuigd ben dat een baan bij (naam supermarkt) aansluit bij mijn verwachtingen . Ik wil u en mezelf niet teleurstellen. Ik dank u desondanks voor de uitnodiging en het gesprek en hoop dat u een geschikte kandidaat zult vinden.

Met vriendelijke groet,

(Jouw naam)

Als je dit schrijft, zal de bedrijfsleider als hij je had willen aannemen, teleurgesteld zijn, maar hij kan zich dan in elk geval herinneren dat je een keurige kandidaat was.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Antoni
10 jaar geleden
Prima antwoord, al denk ik dat een en ander bij een eenvoudige bijbaan bij een supermarkt ook telefonisch kan worden afgehandeld. Aan de andere kant: het is altijd mooi als ze bij de supermarkt een vriendelijke brief van je hebben. Dan maak je een goede kans bij een nieuwe sollicitatie in de toekomst.

Andere antwoorden (3)

Als e je aan willen nemen en je wilt niet, kun je een brief schrijven of bellen met de mededeling dat je helaas van verdere samenwerking moet afzien, je hoeft geen reden te geven
anneliez
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
gewoon goed, niet zo moeilijk doen.
Het netste dat je kunt doen is voortijdig even contact opnemen met de supermarkt en aangeven dat je je sollicitatie wilt intrekken. Dit zodat ze geen andere sollicitanten af gaan wijzen, omdat ze jou willen aannemen. En het staat gewoon professioneel.
Als ze vragen waarom, kan je eerlijk zeggen dat je er niet zo'n goed gevoel over het gesprek had. Maar ik zou zelf zeggen dat bijvoorbeeld de werktijden, salaris, werkzaamheden niet zijn wat je wilt. Desnoods zeg je dat het door onvoorziene omstandigheden privé gewoon niet goed uitkomt. Maak er geen mooi verhaal van, blijf bij de waarheid of zo dicht mogelijk.

Ik zou mij niet zo druk maken over het koppen rollen. Je werkt er niet, dus het enige gevolg zou kunnen zijn, dat je er in de toekomst misschien niet aangenomen wordt, mocht je het weer proberen. Maar aan de andere kant, als je het netjes aanpakt (dus op tijd melden dat je er van afziet en eerlijk bent), is het ook heel goed mogelijk dat je een volgende keer gewoon wordt aangenomen.

Twee laatste punten. Je geeft aan dat je de bedrijfsleider niet zo hartelijk vond en er daarom vanaf wilt zien. Vergeet niet dat je in een gewone supermarkt het meest te maken hebt met collega's en klanten. Ik heb zelf verschillende niet zo aardige bedrijfsleiders gehad, maar ik had wel geweldige collega's, waardoor ik toch veel lol had in mijn werk. En sommige mensen zijn heel serieus in een gesprek, maar verder prima in gebruik.
En blijkbaar kon je gelijk op gesprek komen omdat er een vacature was en er tijd was voor een gesprek. Supermarkten laten vaak pas vrij laat wat horen, maar direct een gesprek is echt niet raar. Dat heet mazzel!

Toegevoegd na 50 minuten:
Ook al was het een open sollicitatie, dan kan er best wel een vacature zijn, alleen was deze misschien nog niet bekend gemaakt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Antoni
10 jaar geleden
Prima antwoord! + 1 voor je antwoord!
Als het gevoel niet goed is, niet doen als er een keuze is. Wel sluit ik mij aan bij het bovenstaande: een eerste indruk is niet altijd de juiste. De bedrijfsleider kan zijn dag niet hebben, privé niet lekker in zijn vel zitten, veel werkdruk hebben of net een woordenwisseling hebben gehad. Of hij benadert sollicitaties pragmatisch dan wel formeel. Dat staat los van hetgeen wat je van deze man mag en kunt verwachten als functionele meerdere. Op basis daarvan zou ik niet vlug cancelen. Wat is je algehele indruk van de supermarkt? Als ik zou solliciteren bij een supermarkt zou ik er ook eens, mits ik deze niet kan, doorheen lopen en proberen een impressie te krijgen. Maak eens een babbeltje met een toekomstig collega, kijk eens of ze met plezier hun taken vervullen en of ze bijvoorbeeld de tijd nemen (weinig werkdruk) om in gesprek te gaan.