Is een wergever verplicht om verlof op te bouwen voor werknemers?

Ik werk nu ruim 2 jaar bij een bedrijf op basis van een 0-urencontract/flexwerker. Ik maak ruim 30 uur per week, 2 jaar lang, zonder opname van vakantie. Jullie weten waarschijnlijk al waarom, omdat ik anders geen inkomen heb. Ik bouw al twee jaar lang geen vakantie op. Ik krijg enkel in juni vakantiegeld(8%). Ook bij ziekte wordt ik niet uitbetaald.
Mag dit allemaal? Of zit hier wat achter?

Toegevoegd na 24 minuten:
CAO goederenvervoer

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Computoon
9 jaar geleden
Je hebt een verkeerd contract voor de hoeveelheid uren die je werkt. Daar is een 0-urencontract niet voor bedoeld.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Beste Computoon,
Allereerst wil ik u bedanken voor de snelle reactie. Weet u misschien ook wat voor actie ik kan ondernemen? Ik voel me erg belazerd eerlijk gezegt.
ronron1212
9 jaar geleden
Met het nul-urencontract sluit de werkgever met de werknemer een arbeidsovereenkomst af voor bepaalde of onbepaalde tijd, maar regelt hierin geen vaste werkuren. In plaats daarvan, is in het nul-uren contract geregeld dat hij de werknemer flexibel oproept. Als de werkgever de werknemer oproept, moet hij verplicht op het werk verschijnen. Daar staat wel tegenover dat de werknemer ook volledige sociale bescherming geniet, zoals doorbetaling bij ziekte. De werkgever betaalt alleen loon over de uren die de werknemer werkt. Deze afspraak moet expliciet op papier staan.
De eerste zes maanden betaalt de werkgever de werknemer naar het aantal gewerkte uren, maar daarna krijgt hij meer rechten. De werknemer krijgt namelijk na zes maanden ook loon als hij niet kan komen werken om redenen die buiten zijn of haar macht liggen. Zo heeft de werknemer na zes maanden recht op uitbetaling van het gemiddeld aantal uren dat hij in de voorgaande drie maanden heeft gewerkt. Bovendien wordt na zes maanden aangenomen dat de werknemer een arbeidsovereenkomst heeft met een omvang die eveneens gelijk is aan het aantal gemiddeld gewerkte uren in de voorafgaande drie maanden. Bij cao mag hiervan worden afgeweken. Er zijn cao`s die de loonbetalingsplicht voor een onbepaalde tijd uitsluiten. Het is dus belangrijk na te gaan wat hierover in de cao is afgesproken
http://www.allesoverhr.nl/Themas/Juridisch%20-%20Nul-urencontract%20%20wat%20mag%20wel%20en%20wat%20mag%20niet.aspx
Computoon
9 jaar geleden
Dat kan ik me wel voorstellen. De oplossing heb ik niet, behalve een voorstel doen aan je werkgever om je een arbeidsovereenkomst te geven voor een vast aantal uren per week. Ik heb echter het idee dat dit moeilijk gaat worden. Ik denk dat je het best juridisch advies kunt inwinnen. Er bestaat zoiets als een rechtsvermoeden van arbeidsomvang. Het lijkt erop dat je werkgever het arbeidsrecht helemaal naar eigen inzicht toepast.
ronron1212
9 jaar geleden
Lees even mijn reactie en de link computetoon

Het beste antwoord

Na zo 6 maanden is eigenlijk je0 uren contract al een vast uren contract geworden dus jij bent in dienst Vd uren die je meest al werkt na meer dan 6 maanden dat rooster gewerkt te hebben . Omdat daar een 0 uren contract niet voor is ! Dan hebje recht ok vakantie DAGEN over de dagen die hebt gewerkt . Hoe te handelen : ben je lid Vd bond , nee dan het rechts Loket . Anders voor de juiste info nr de UWV . Dn dan stuur je de werkgever een briefje met je wensen en vragen met daar in de vraag krijg ik m'n dagen nog en wanneer kan ik antwoord verwachten . En ja betaald hij niet dan toch rechts hulp . Succes