Mag een 12/13 jarig kind een pand huren?

Mag eeen kind van 12 of 13 jaar een winkelpand huren?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
misschien als er een volwassene garant staat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee.
Ook dan niet. Je kunt zoiets als kind niet. Dan moet die volwassene het pand huren.

Antwoorden (5)

Normaal gezien is het 18 jaar maar ,ls je ouders borg staan is er geen limiet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe kom je er bij?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
theoretisch gezien mag dit wel mits toestemming van de ouders natuurlijk. Bekijk andere antwoorden. Of het verantwoord is, is natuurlijk een andere vraag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook theoretisch mag dit niet.
Een kind van die leeftijd is niet handelingsbekwaam volgens de wet.
Ouders die borg staan is niet genoeg.
Ouders die het pand huren, dat kan wel.
Het antwoord van Computoon zegt dat ook, al maakt die het veel te ingewikkeld.
Nee dat mag niet je bent nog niet handelingsbekwaam.
11 jaar geleden
Nee, op deze leeftijd heb je geen vast maandelijks inkomen uit werk. Dit is een oa. een vereiste bij het huren van een pand.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Theoretisch ja, maar met veel 'mitsen en maren'. Praktisch: nee.

"Burgerlijk Wetboek Boek 1
Artikel 234
Een minderjarige is, mits hij met toestemming van zijn wettelijke vertegenwoordiger handelt, bekwaam rechtshandelingen te verrichten, voor zover de wet niet anders bepaalt.

De toestemming kan slechts worden verleend voor een bepaalde rechtshandeling of voor een bepaald doel.

De toestemming wordt aan de minderjarige verondersteld te zijn verleend, indien het een rechtshandeling betreft ten aanzien waarvan in het maatschappelijk verkeer gebruikelijk is dat minderjarigen van zijn leeftijd deze zelfstandig verrichten. "

Op grond van lid 1 lijkt het te kunnen als
- de wet geen minimumleeftijd geeft voor het huren van gebouwen (die heb ik niet gevonden maar een verhuurder kan ook eigen eisen stellen) én
- expliciet toestemming is gegeven aan het kind voor, in dit geval, het huren van een pand (lid 2) door de wettelijke vertegenwoordiger aan het kind.

Het lijkt me, eerlijk gezegd, een theoretische vraag want een minderjarige is handelingsonbekwaam dus alle hiermee samenhangende transacties die het kind vervolgens verricht waarvoor geen expliciete toestemming door de ouders is gegeven kunnen worden teruggedraaid (tenzij lid 3 van toepassing is). Dus dat schiet niet op. Wel kan een jongere van 16 jaar handlichting vragen aan de kantonrechter, mits met goedkeuring van de ouders.

Handelt onze minderjarige bij een poging een pand te gaan zonder overleg met zijn ouders dan is sowieso lid 3 van toepassing. Het kopen van een ijsje is wel een rechtshandeling waarvan in het maatschappelijk verkeer gebruikelijk is dat een 13 jarige die verricht. Het huren van een winkelpand zeker niet.
Computoon
11 jaar geleden
je mag vanaf je 16e op jezelf wonen