Werknemer is ziek, maar wanneer afspraak met arboarts dichterbij komt meldt werknemer zich tijdelijk beter. Is hier iets tegen te doen?

Werknemer die nog een contract heeft lopen dat over 6 weken afloopt is ziek (zegt migraine te hebben en overspannen te zijn), maar wanneer afspraak met arboarts eraan komt meldt werknemer zich net daarvoor beter en zegt te denken weer te kunnen werken/proberen (werknemer geeft aan zo lang thuis zitten ook niets te vinden en zegt goede wil te tonen). Vervolgens meldt werknemer zich kort daarna (enkele dagen) opnieuw ziek omdat het naar eigen zeggen toch niet bleek te gaan. Bij betermelding hoeft werknemer niet meer naar de afspraak met bedrijfsarts te komen en deze reeds staande afspraak vervalt door de betermelding. Vervolgens meldt werknemer zich opnieuw (met zeer mooi verhaal aan arbodienst) beter wanneer weer contact wordt opgenomen door arbodienst en na korte periode van werkhervatting vervolgens weer ziek. Is hier iets aan te doen? Het halfjaarcontract van werknemer loopt pas over ongeveer 6 weken af..

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.9K
Computoon
9 jaar geleden
In dit geval zou ik er niet al te veel aandacht meer aan besteden. De arbodienst kost ook geld en over 6 weken loopt het contract af. Per saldo ben je duurder uit als je hier nog veel geld in gaat steken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Laten gaan en het contract niet meer verlengen.

Het beste antwoord

Nee , niks wat zoden aan de dijk zet . Het kost je alleen extra geld en moeite . Een extra oproep kost extra geld een contra expertise kost de werk gever extra geld en dat voor zes weken , als werkgever ben je helaas het slacht offer van deze vaak voorkomende situatie . Wees blij dat je geen vaste AO hebt met die persoon . In het vervolg over weeg een 0 uren of afroep overeenkomst . Ja dit soort aso's verpesten de animo voor werkgevers om personeel aan te nemen het is niet anders . Sterkte er mee .
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Richt je energie op een nette op zegging 's brief . Ruim 1 maand van te voren .

Andere antwoorden (3)

Zeg hem dat hij toch een afspraak maakt bij de arboarts, zodat er kan worden bepaald of er zaken op de werkvloer, of aan zijn werk moeten worden aangepast om hem beter te laten functioneren. Je hoeft niet ziek te zijn om een afspraak met de arboarts te maken, dit kan ook preventief. Dwing hierop aan dat dat zo spoedig mogelijk gebeurd.
Doet hij dit niet uit zichzelf, maak dan zelf de afspraak voor hem onder werktijd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De arboarts kan een werknemer ook oproepen wanneer hij/zij weer beter is. Gewoon even een gesprekje en ebt. een plan opstellen. Werknemer is verplicht te gaan.
http://www.wetpoortwachter.nu/page.php?id=2
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Voor zover ik weet kan een werkgever een afspraak maken bij de werknemer thuis. Gewoon om de gang van zaken te bespreken. Blijf hierbij vriendelijk en beleefd! Medische zaken hoef/mag je hierbij niet te bespreken. Een werknemer kan kiezen om openheid van zaken te geven.
Misschien komt een werkgever tot de ontdekking waar de stroeve kanten zitten op de werkvloer. Beide partijen kunnen van een dergelijk gesprek veel leren.
Je kunt dan ook uitleggen wat het beleid is van het bedrijf en welke regels er zijn waar de werknemer zich aan moet houden en wat je van hem/haar verwacht.
De bedrijfsarts kan de medische kanten met de werknemer bespreken en de wettelijke en bedrijfsregels benadrukken.
De verzuimcoach is bevoegd om de werknemer te motiveren om in ieder geval een paar uur per dag te blijven werken evt. op therapeutische basis.
Je moet je alleen afvragen of de investeringen die je doet zin hebben voor het bedrijf op zo'n korte termijn.
Voor de werknemer kan het een gouden les worden. Hij leert in ieder geval zichzelf beter kennen en zal bij arbeidsgerelateerde keuzes in de toekomst zich waarschijnlijk nog eens achter de oren krabben. Een volgende werkgever spint dus garen bij de investering van een oude werkgever. En dat kan de economie weer ten goede komen alhoewel het voor de tegenwoordige werkgever een druppel op de gloeiende plaat lijkt. Een zieke werknemer kost nl. 3x zoveel als eentje die gewoon werkt en salaris krijt uitbetaald.