Hoe lang mag een werkgever je maximaal 'in de kost' houden?

Zijn daar nog bepaalde regels voor? Iemand die ik ken zit al anderhalf jaar doordeweeks in de kost terwijl hij een gezin heeft met kleine kinderen. Mag dit onbeperkt?

Toegevoegd na 19 minuten:
Ook als het eerst 'voor een half jaartje' was, daarna nog 'een half jaartje erbij' enz?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar is die iemand die je kent toch zelf bij? Waarom accepteert hij het om al anderhalf jaar lang doordeweeks niet bij zijn gezin te zijn? Of wist hij van tevoren niet dat het zo lang zou gaan duren? Zelfs dan had hij na een half jaar toch aan zijn baas kunnen vragen om een concrete einddatum, en als die niet werd gegeven of niet gehaald werd op zoek kunnen gaan naar een andere baan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, maar niet iedereen durft zoveel te vragen of te 'eisen' in deze tijd :-/
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen baas die raar kijkt als een werknemer zijn gezin ook buiten het weekend weer eens wil zien. Natuurlijk vindt hij het handig om iemand op die plek te hebben die niet klaagt, maar hij gooit zijn personeel er heus niet uit als ze eerlijk zeggen dat het ze zwaar valt om zoveel weg te zijn en dat ze graag uitzicht op een einddatum willen hebben. Het is een algemene waarheid: als je hetzelfde blijft doen, krijg je hetzelfde resultaat. In dit geval: als je kennis zonder klagen blijft accepteren dat hij vanwege werk doordeweeks in de kost zit, heeft zijn werkgever geen reden om iets anders te regelen. Je kennis hoeft er ook niet meteen een strijd van te maken, en te roepen dat hij ontslag neemt als deze situatie niet direct wordt opgelost. Hij kan een normaal gesprek aangaan met zijn baas en zeggen dat hij nu toch wel weer erg graag bij zijn gezin wil zijn, en er geen vertrouwen in heeft dat na dit half jaartje er niet nog een half jaartje aan vast wordt geplakt, omdat dat de vorige keren ook is gebeurd. Komt de baas dan niet met heel concrete toezeggingen, dan is het tijd om *in stilte* op zoek te gaan naar een andere baan. En zodra hij een andere baan heeft gevonden, kan hij zijn baas alsnog voor het blok zetten: hij heeft dan een redelijke poging gedaan om er met de baas uit te komen, en kan dan zeggen dat er nu een einde aan de situatie moet komen, omdat hij anders helaas genoodzaakt is om die andere baan aan te nemen om weer bij zijn gezin te kunnen zijn. Dus niet af blijven wachten! Zeg nou zelf, wat heeft dat je kennis tot nu toe opgeleverd? Toch alleen dat hij al een jaar langer weg is van zijn gezin dan de bedoeling was?

Antwoorden (1)

Ja hoor. Dit mag...

Als iemand lakei word van 'Hare Majesteit de Koningin' dan kiest iemand ervoor om tijdens werktijd niet thuis te kunnen komen en dan in de kost bij de werkgever te verblijven...