Tja nadelen. Het is een mini-job waarbij je niet verplicht sociaal verzekerd bent en je geen belasting hoeft te betalen maar het uurloon is ontzettend laag (vaak minder dan 5 euro). Veel lager dan het minimumloon in Nederland (in Duitsland hebben ze geen minimumloon).

Deze jobs waren bedoeld als opstapje naar een 'echte' baan maar zo wordt dat helemaal niet gebruikt.

De nadelen zijn dan ook dat je vanuit de mini-job zelden naar een echte baan komt en per uur heel weinig geld krijgt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Interessant artikeltje! Dank je.
rose
11 jaar geleden
Tja, en zo gaat het met de Duitse economie goed...
Het is een soort McJob ; bijverdienen zonder dat je daar belasting over moet betalen en zonder dat je - niet onaanzienlijke! - kinderbijslag in gevaar komt. Het gaat in de regel om eenvoudig, ongeschoold werk (winkels enzo).

De 400-Euro-jobs zijn dan ook bijzonder populair, en in tegenstelling tot Nederland zie je hier weinig 16 tot 18-jarigen achter de kassa zitten, maar juist voornamelijk dames op leeftijd. Bijbaantjes voor jongeren zijn hier minder gebruikelijk.

Nadelen ? Tja, als je het werk leuk vind eigenlijk niet. Met een serieuze, beter betaalde parttime-job moet je belasting betalen EN verlies je vaak je kinderbijslag, zodat je wel heel veel uren meer moet maken om dat te compenseren. Veel vrouwen geven dus de voorkeur aan minder uren tegen een lager loon. Gewoon als bijverdienste.

Toegevoegd na 2 minuten:
Het zijn dan ook in de regel getrouwde vrouwen met (wat oudere) kinderen die je in deze sector vindt. Via het inkomen van vader is eigenlijk alles al geregeld, er gebeuren geen rampen als je je baantje weer kwijtraakt, en het werk is een combinatie van een financieel extraatje, iets om handen hebben en sociale contacten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
Ik ken iemand die in Berlijn woont en studeert, en die daar zo'n 400-Euro-Job heeft. Voor haar is dat ideaal omdat ze zo wat kan bijverdienen om haar studie te bekostigen en om te kunnen leven, zonder dat ze meteen belastingaangifte hoeft te doen. Een voltijdsbaan kan en wil ze sowieso niet, omdat ze tenslotte studeert. Ideaal dus voor zo'n student. Met als bijkomend voordeel dat ze werkervaring opdoet, wat heel positief is als ze straks gaat solliciteren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, voor studenten lijkt het me ook het ideale soort baantje. Maar die hebben we hier op het platteland nu eenmaal weinig ;)
Toen mijn dochter (nu 17) werk zocht, liep ze daar nogal tegenaan. Allemaal oudere dames (waar ook de voorkeur grappig genoeg naar uitgaat), weinig tot geen werk voor jonge meiden.
Dus werkt zij nu in Nederland ;) . Groot verschil is denk ik ook dat het vaak werk is voor ochtenden of middagen ; als die hele jonge meiden nog op school zitten. Studenten kunnen natuurlijk iets makkelijker zelf hun rooster indelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb een contract voor 15 uur pw. Ik werk harder (Ben sneller klaar) en nu wil men mijn contract naar beneden bijstellen of er zelfs een € 400,00 / € 450,00 job van maken. Mijn proefperiode zit erop en nu zou men mij eigenlijk een vast contract aanbieden. Betaal nu ook voor sociale lasten e.d. Zit me allemaal niet zo lekker. Krijg géén reiskostenvergoeding (80 km per dag, 2 x pw). Krijg géén extra uitbetaling voor werk op zaterdag of zondag. Uurloon nu € 10,00 bruto.... Ik heb zin om helemaal te stoppen. Ik hoor bedrijfsleidster alleen maar praten over inkomsten en voordelen voor bedrijf. Nóóit over hoe ik er zelf over denk. Nóóit een schouderklopje. Geld is niet alles in een job. De sfeer moet ook aangenaam zijn. Een nieuw contract moet binnenkort dus getekend worden. Wat zal ik doen? En al die lasten die ik nu via het bedrijf afdraag; Heb ik daar nog iets aan als ik bijvoorbeeld werkloos thuis (In NL) kom te zitten?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sorry, zo diep zit ik er niet in. Ik denk dat je het best je licht eens kunt opsteken bij een Finanzberater ; die weten vaak ook veel van belastingen en uitkeringen.
Maar als je er geen lol in hebt en zo weinig verdient en zo ver moet reizen, lijkt mij de keuze niet zo moeilijk.....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb goed contact met de klanten. Ik leer Duitsland beter kennen alsook de taal. Maar het komt mij zo over dat ik alleen maar geef en er bitter weinig voor terug krijg. Onder de streep blijft er erg weinig over. Ook die plotseling bijkomende eisen (Zoals ook op andere dagen werken, buiten mijn normale dins- en donderdagen) bevallen me niet. Er wordt geëist dat ik kom werken, ook als ik niet de beschikking over een auto kan hebben. Dat zou neerkomen op twee uur heen, en twee uur terug reis..... Hoe hard zou ik het nu kunnen spelen? Moet ik brutaal € 12,50 (Of meer) per uur vragen? Het wordt nu een drukke periode voor het bedrijf (Biologische boerderij met bezorgservice). Er is mij al verteld dat ieder contract individueel wordt opgesteld (Dus geen cao of zo). Dan is het eigenlijk nu de tijd om het hard te spelen. Of niet?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lijkt mij wel ja. Of het nu een parttime of fulltime-baan is, een Nederlands of een Duits bedrijf, als je eenmaal begint over je te laten lopen, zullen ze dat ook later niet laten. Je kunt beter nu duidelijk zijn. Maarja, de banen liggen natuurlijk ook niet voor het opscheppen - die afweging zul je dus zelf moeten maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je reacties tot zover. Ik zie op tegen de contract bespreking, maar er moet wel iets gebeuren.