Mag mijn werkgever mij de toegang tot het bedrijf ontzeggen na een verweer van mij op officiele waarschuwing?

Een tijdje gelede heb ik een conflict gehad met 1 van mijn collega's, dit is in een gesprek uitgepraat met desbetreffende collega en iemand met PZ.

Nu komt mijn werkgever gisteren bij me, met de opmerking dat ik prive gebruik zou hebben gemaakt van het internet tijdens werktijd. Ik ben inderdaad veel actief geweest op het internet, maar allemaal voor zakelijke doeleinden.

Mijn werkgever heeft me nu een officiele waarschuwing gestuurd per post met daarin genoemd het conflict met mijn collega (wat dus uitgesproken was) en het oneigelijke gebruik van internet.

Ik zou hier graag een verweer op schrijven, omdat ik het niet eens ben met de aantijgingen wat betreft het internetgebruik, en hem willen wijzen op het feit, dat iedereen binnen het bedrijf mijn inlognaam en code weet, omdat dit algemeen is. En dat ik het niet terecht vind, middels een brief aangesproken te worden op het conflict met mijn collega. In zijn brief wordt gedreigd met ontslag op staande voet.

Nu weet ik, als hij mijn verweer onder ogen krijgt, hij zeer waarschijnlijk, mij de toegang tot het bedrijf gaat ontzeggen, zelfs wanneer ik aan het werk ben.

Kan iemand mij vertellen, hoe ik hiermee om kan gaan?
Als ik geen verweer schrijf, is mijn dossier niet volledig, als ik wel een verweer schrijf, is het gevolg nog onduidelijk...

Hoe om te gaan, op een verstandige manier met dit alles?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je nik name zegt het al. ;)
Maar dat gesprek samen met PZ betekent al dat het in je dossier staat.
Ik zou mijn "code" aanpassen en aan niemand vertellen.
(Bij ons ben je daar persoonlijk verantwoordelijk voor.)
En voor de rest? Je gedeisd houden.
Ceeve
11 jaar geleden
Ik vind dit in combinatie met mijn eigen antwoord een prima en zinvolle reactie.

Het beste antwoord

Verweer schrijven is zeker aan te raden en mag geen reden zijn je de toegang tot het bedrijf te ontzeggen. Indien dit wel het gevolg is, raad ik je aan direct naar een advocaat of je eventuele rechtsbijstandverzekering te gaan en in elk geval schriftelijk mededelen dat je het oneens bent met die beslissing en je in alle gevallen bereid bent tot het verrichten van arbeid. Je zou je eventuele verweer door een objectief iemand (advocaat, goede vriend of iemand anders) kunnen laten nalezen omdat de toon van dit soort brieven vaak geirriteerd is en dit ook irritatie opwekt bij de geadresseerde. Bovendien is het van belang dat alles wat weerlegd kan worden ook daadwerkelijk en volledig wordt weerlegd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kan degene die het duimpje omlaag heeft gegeven ook aangeven waarom? Wellicht kan ik het antwoord dan naar zijn of haar tevredenheid aanvullen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb niet gemind maar je antwoord rammelt. Werkgever heeft weldegelijk het recht om iemand te weigeren nog langer te verschijnen op de werkvloer, het is zijn eigendom en daar mag hij weren wie hij wil.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank theodbn, voor de reactie. De werkgever heeft op de juiste gronden het recht een werknemer te weigeren. Wanneer hij dit op onjuiste gronden doet zal een rechter hieraan consequenties verbinden door bijvoorbeeld de kantonrechtersformule dusdanig aan te passen middels het verhogen van de correctiefactor, dat de werknemer financieel voordeel haalt uit een dergelijke beslissing. Het weigeren vanwege het voeren van verweer is een onredelijke grond voor een werkgever om een werknemer toegang tot het bedrijf te ontzeggen en daarmee de mogelijkheid te ontnemen tot het verrichten van de overeengekomen arbeid.
Je spreekt overigens van "eigendom" en dat de werkgever met zijn eigendom kan doen wat hij wil. Dit is in zoverre onjuist dat de werkgever de vennootschap is die in eigendom is van de aandeelhouder(s) en de bestuurder vertegenwoordigt de vennootschap. Het is de bestuurder die de toegang tot het bedrijf weigert. Deze 'technische' discussie is voor de vraagsteller echter niet van belang. Mijn advies is gegeven vanuit de praktijkervaring. Wanneer een werkgever van een werknemer af wil is dat altijd mogelijk. Voor de werknemer is het daarom van belang alles zo goed en volledig mogelijk vast te leggen en zich te allen tijde bereid te verklaren tot het verrichten van arbeid. Mocht er nog enige onduidelijkheid bestaan dan hoor ik dat graag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een verstoorde arbeidsrelatie tussen personeel en oneigenlijk gebruik van materieel is voldoende om iemand de toegang tot het bedrijf te ontzeggen.

Andere antwoorden (4)

Als ik dit zo lees is de arbeidsverhouding in het bedrijf aardig verstoord en kan het UWV nu al overgaan tot het afgeven van een ontslagvergunning.

Dit betekent dat jij zonder meer je verweer moet insturen, een weigering om jou het bedrijf in te laten is zijn probleem, hij is verplicht toch jou loon door te betalen tot op het moment van ontslag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het antwoord op de vraag is: ja dat mag hij.
Het is zijn bedrijf, en hij mag uiteraard bepalen wie hij daar binnenlaat.

Dat betekent niet dat je automatisch ontslagen bent als je niet meer binnenmag, hij zal gewoon je loon moeten doorbetalen.

prive gebruik van internet is weliswaar niet netjes, maar kan zonder duidelijke waarschuwing, of in extreme gevallen niet zomaar reden voor ontslag zijn.

Een 'conflikt' met een collega ook niet zomaar, tenzij er (seksueel) geweld aan te pas gekomen is.

Zeker protest aantekenen dus, en met al je bewijzen juridische bijstand zoeken. Een vakbond, rechtswinkel of rechtsbijstandverzekering kan je verder op weg helpen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Idd verweer schrijven over aantijgingen en indien toegang wordt ontzegd aangeven dat je beschikbaar bent voor werk en dat de toegang is ontzegd. En schriftelijk schrijven dat wg verplicht is tot doorbetaling van loon. En dat he bv een antwoord verwacht/reactie binnen 7 werkdagen en dat je de dossier zal overdragen aan je advocaat. Zorg ervoor dat je de brief per bormale post en aangetekend verstuurt. Bewaar wel het bewijs voor aangetekend versturen!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verstandig is om (en ik spreek uit ervaring) om onmiddellijk
rechtshulp te zoeken.
1. rechtsbijstandverzekering
2. juridisch loket (kunnen gratis helpen)
3. arbeidsrechtadvocaat (vraag of hij een gratis spreekuur heeft)
2 en 3 kunnen ook adviseren over toevoeging advocaat bij bewijs van onvermogen, zie 4e alinea.

Misschien is het namelijk veel beter om helemaal niet te reageren, maar dat kan alleen een van de hiervoor genoemde deskundigen beoordelen.

Het grootste probleem is dat een werkgever die van je af wil daar heel snel toestemming voor zal krijgen. Het UWV is daar al heel erg makkelijk in. Gezien de slechte economische situatie in heel veel bedrijven geven ze op die grond al heel snel toestemming. En de (kanton)rechter zal al snel een verstoring van de arbeidsrelatie aannemelijk achten als de werkgever dit als reden aanvoert. In het gunstigste geval krijg je een vergoeding waarvan je je ook niet teveel van moet voorstellen.

Ik denk dat je werkgever van (personeel af wil) en onder het motto: "Wie een hond wil slaan vind ligt een stok" dreig jij hier nu het slachtoffer van te worden. Want als jij een conflict hebt met een collega en dit is uitgepraat is dit natuurlijk geen reden om je te mogen ontslaan. Laat staan internetgebruik, iedereen zit tegenwoordig privé te internetten en een werkgever kan daar zelf maatregelen voor nemen, zoals de toegang ontzeggen en daarvoor regels opstellen die je moet ondertekenen.

Ik adviseer je in ieder geval als je geen recht hebt op rechtsbijstand (je kunt ook nog procederen op basis van zogenaamde toevoeging als je (te) weinig verdient en ook geen (groot) vermogen hebt, zelf geen advocaat te nemen. De kosten en tijd en moeite zijn dit zelden waard. Nogmaals ik weet dit uit eigen ervaring en het bestuderen van talloze rechtszaken.

Toegevoegd na 17 minuten:
Het zal je duidelijk zijn dat mijn antwoord op het 1e deel van je vraag volmondig ja is.

Een werkgever kan bijna alles maken en daar wordt door steeds meer werkgevers heel veel misbruik van gemaakt. Zowel het UWV als de rechters geven de werkgever (in deze slechte economische tijden voor veel bedrijven) heel veel vrijheid om zijn bedrijf zo in te richten als hem goeddunkt dit noemen ze de inrichtingsvrijheid als ondernemer en werkgever.