Mijn bedrijfsarts vind dat ik weer kan werken maar je hebt toch altijd nog het eindoordeel van het UWV?

Ik ben inmiddels al een tijdje ontslagen bij mijn werkgever en ontvang een WIA uitkering. Mijn behandelaar vind het oordeel van de bedrijfsarts onterecht maar je hebt toch altijd het UWV die nog het oordeel van de bedrijfsarts keurt voordat je uitkering gestopt wordt?
Ik bedoel dan de bedrijfsarts keurt je goed maar om het formeel te maken moet het UWV je ook zo keuren.

11 jaar geleden

Antwoorden (2)

Ben je het niet eens met het besluit van de bedrijfsarts dan kun je een UWV deskundigenoordeel aanvragen. Een deskundigenoordeel of ‘second opinion’ van het UWV kost 50 euro en de uitspraak hiervan is binnen enkele weken. Hoewel de uitspraak van UWV niet bindend is houden de meeste werkgevers zich hier wel aan.

Ben je het alsnog oneens met de eindconclusie van het UWV dan kun je naar de rechter stappen voor een definitief oordeel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je nu een WIA-uitkering ontvangt, ben je dus al beoordeeld door een verzekeringsarts van het UWV. Ik weet niet zeker of ik je vraag goed begrijp, maar zoals ik het lees, werk je gedeeltelijk, en vindt de bedrijfsarts dat je hersteld bent?

Het oordeel van de bedrijfsarts heeft geen invloed op je WIA-uitkering. Daar gaat het UWV over. Uiteraard ben je verplicht om veranderingen in je situatie te melden, en als je nog actief aan het reïntegreren bent, kan ik me voorstellen dat er overleg is tussen de bedrijfsarts en het UWV. Ik weet niet of de bedrijfsarts nu een uitspraak heeft gedaan over het WIA-deel of over het deel dat je nog werkt, maar hoe dan ook gaat het UWV over je uitkering, en niet de bedrijfsarts. Als er communicatie is tussen hen, kan hooguit het UWV besluiten om je naar aanleiding hiervan op te roepen voor een herbeoordeling. Maar de bedrijfsarts beslist dus niet over de uitkering.

Als het gaat over het deel dat je werkt, dus niet dat de bedrijfsarts uitspraak heeft gedaan over het WIA-deel, maar over het deel dat je werkt bij de werkgever die gebruik maakt van zijn diensten, dan gaat de bedrijfsarts daar wél over. Dan gaat het dus om doorbetaling bij ziekte, en niet over het WIA-deel. Als het niet gaat om een uitkering die je van het UWV ontvangt, dan is het de bedrijfsarts die daarover beslist. Je kunt dan wel zélf een deskundigenoordeel bij het UWV aanvragen, als je het niet eens bent met zijn oordeel.