Wat is belangrijker: Leren leiding geven of leren leiding te ontvangen?

Veel mensen zijn bezig te leren leiding te geven.
Naar mijn mening is het ook belangrijk te leren hoe je leiding kan ontvangen.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Het beste antwoord

Leiding ontvangen... pas als je dat kunt, ben je volgens mij in staat leiding te geven.

Vandaar dat managers in opleiding bij een bedrijf vaak ook op de werkvloer moeten werken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ik denk dat beide belangrijk zijn, zodat je er een goede balans in kunt ontwikkelen. Het lijkt me niet goed als je alleen met maar bezig bent met leiding geven, noch als je alleen maar leiding ontvangt.

De ene persoon kan in bepaalde situaties denk ik heel goed leiding geven, terwijl in een andere situatie iemand daar veel beter voor is geschikt die normaal gesproken niet zo'n natuurlijke leider is.

Klinkt wat abstract, maar ik denk dat je in sommige situaties verrast zou kunnen worden door mensen die de touwtjes in handen nemen waarvan je het misschien helemaal niet had verwacht.

Kortom: ik zou er naar streven om om een goede balans te hebben tussen leiding geven en krijgen, al naar gelang je eigen karakter ook wel natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je moet eerst weten en leren wat het is om leiding te kunnen ontvangen, voordat je goed leiding kunt geven. Mensen die geen leiding kunnen ontvangen en niet weten hoe dit is, zullen volgens mij nooit een goede leidinggevende zijn.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Er bestaat een term namelijk dat je coachable bent en dat is vandaag de dag heel belangrijk. Hierarchische organisaties zijn vaker op zoek naar beslissers. En dit zijn vaak behoorlijke eigenheimers en als je ze dan naast een meetlat legt van wat ervaren wordt als een goede ledinggevende leggen ze het af. Een goede leider is iemand die luistert adapteert wat bruikbaar is en zeker iemand die goed met mensen kan omgaan. Dat laatste kun je niet als je jezelf op een ivoren toren plaatst. Dus leiding ontvangen van je collegae is gewoon belangrijk.

Mij is altijd geleerd dat je moet weten wat je kwaliteiten zijn en een team om je heen verzamelen die vaardigheden hebben die je zelf niet in huis hebt om te komen tot het sterkste team.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De theorie van "How to coop with your boss" of " Hoe ga je om met je baas" zijn al een paar jaren gemeengoed in mgt-litteratuur. Je kunt leiding slaafs aanvaarden of te kritisch. Die aanpak van het middle management is idd van cruciaal belang om de algemene strategie om te zetten in daadwerkelijke actieplannen en richtlijnen. daarom gaan veel goed bazen zelfs eens op de werkvloer om te checken of zijn leiding wel doorgedrongen is op de juiste manier op de werkvloer. Dikwijls tot grote ergernis van datzelfde management. Leren leiding te ontvangen kan allen maar gecheckt worden via voldoende feedback tussen beide partijen. In de eerste plaats moet de mgr zijn first line perfekt weten in te schatten en niet aarzelen om wijzigingen door te voeren, juist omwille van het doorgeven op de juiste manier van zijn richtlijnen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
idd.. naar mijn idee zijn beide even belangrijk en het is echt verbazend hoeveel mensen niet in staat zijn om domweg te doen wat ze is opgedragen. Met alle vervelende gevolgen, ongelukken en vertragingen van dien.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een goede leider kan leiding ontvangen en geven.. dus leren leiding geven :)