Wat zijn de best betaalde banen en welke opleiding moet ik hiervoor volgen (hbo/wo) na havo en welk profiel moet ik hiervoor kiezen?

Ik moet dit jaar een profiel kiezen ik twijfel tussen E&M en N&G ik wilde eerst een medische opleiding volgen maar ik vind scheikunde en natuurkunde best wel moeilijk waardoor ik begin te twijfelen. ik wil best accountant worden maar t lijkt me een beetje saai maar t verdient ook wel goed en je hebt veel opties als je E&M kiest ik vind management ook wel goed. als je dokter ofso wordt duurt t best wel lang (k wil niet te lang bezig zijn met mn studie) maar ik vind Bio een erg leuk vak... En Wil wel meer dan 5000€ verdienen dus welke baan waar je niet te lang met je studie bezig bent verdient goed en is een leuke studie in te volgen

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.1K

Antwoorden (3)

Erg begrijpelijk dat je rekening wilt houden met het salaris. Ik zou gaan voor E&M met biologie in het vrije deel. Scheikunde en natuurkunde zijn inderdaad erg lastig en als je niet lang wilt studeren is iets in de zorg niet echt een optie. Op deze manier kan je alsnog de biologie kant op en hou je je opties zoveel mogelijk open.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt geluk! De leukste banen zijn de banen waar jij ook het best voor betaald gaat worden. Waarom? Omdat jij gemotiveerd op je werk zult verschijnen, en dat de komende 40 jaar ook vol gaat houden. Je zult je heel natuurlijk verder ontwikkelen en je kennis verdiepen, zonder enige inspanning of tegenzin. Je zult elke gelegenheid met beide handen aanpakken die je ervaring verbrede, zonder er over na te denken een autoriteit worden op jouw gebied en je baas, als je je niet voor die tijd zelfstandig maakt omdat je die kans in je schoot geworpen zult krijgen, je baas zal je overladen met beloningen en mogelijkheden.
Natuurlijk kun je ook kiezen voor de baan waarmee je denkt direct na school het hoogste instap loon te krijgen. Maar dat gaat je de rest van je leven achtervolgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooie toespraak van Steve Jobs!
Het valt me op dat scholieren hier ontzettend vaak vragen hoeveel je met iets kunt verdienen. In Nederland hebben we altijd minsten het minimumloon, en in elke baan is het mogelijk om door te groeien. Hoe langer je ergens werkt, en/of hoe meer je binnen een bedrijf of instelling carriëre maakt, hoe meer je gaat verdienen.
Bedenk allereerst wat je leuk vindt om te doen. Je kunt veel beter een beroep kiezen waarmee je "best goed" verdient en waar je met erg veel plezier elke dag naartoe gaat, dan 5000 euro verdienen (dat is nogal een bedrag hoor...!!!) in een beroep waar je met tegenzin (of stress, of verveling) naartoe gaat. Bovendien kun je niet altijd weten hoe goed een beroep verdient, omdat er ook nog sprake is van marktwerking. Doe waar je goed in bent, doe waar je plezier in hebt en zorg dat je in die richting doorleert en als je eenmaal aan het werk bent: doorgroeien. Dan verdien je goed en -veel belangrijker- heb je een superbaan.

En in jouw specifieke geval: kies EM en eventueel biologie erbij (kan trouwens niet op onze school, maar misschien wel bij jou), ga naar open dagen van HBO's en maak dan je keuze.