Momenteel ben ik bezig met een scriptie. Ik heb op internet gezocht maar kan niet vinden of de directie ook tot het personeelsbestand wordt gerekend?

Mijn scriptie gaat namelijk over een onderneming waar alleen de directie voor werkzaam is. Nu vroeg ik me af of deze tot het personeel kan worden gerekend.... Kan iemand me hier meer over vertellen? Alvast heel erg bedankt!!!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (3)

Als de directie op de loonlijst staat behoort ze tot het personeelsbestand.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt! Telt winst ook als loon?
ronron1212
11 jaar geleden
Als het om een winst uitkering gaat wel. In een eenmanszaak is winst inkomen en valt dan onder de inkomsten belasting. Maar voor bv en nv is een winstuitkering een bijzondere beloning en dus loon.
Wanneer sprake is van een BV of NV dan zijn de directieleden in loondienst van de onderneming waarvoor ze werkzaam zijn en behoren ze dus tot het personeelsbestand.

Maar aan wie geeft 'de directie' leiding als er geen andere personeelsleden zijn?
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus niet bij een eenmanszaak... De directie geeft zichzelf leiding? Is dat een vereiste om tot het personeel gerekend te worden? Aan iemand leiding geven?
Computoon
11 jaar geleden
Volgens Van Dale (betekenis 3) is de betekenis van 'directie':
"de personen die met de leiding, het bestuur zijn belast, de gezamenlijke directeuren". Maar inderdaad, je kunt ook een bedrijf leiden zonder dat je 'uitvoerende medewerkers' in dienst hebt. Een eenmanszaak kan zeer veel personeelsleden hebben maar de eigenaar staat niet op de loonlijst. Als je het begrip 'personeel' beschouwt als Van Dale (bet. 1: 'de gezamenlijke personen die in dienst zijn van een particulier, een zaak, een instelling enz.) dan is de eigenaar geen personeelslid; hij kan immers niet bij zichzelf in dienst zijn. Bekijken we nog eens de BV. Er zijn nogal wat BV's met één directeur-grootaandeelhouder (DGA). Juridisch zijn de DGA's in dienst van 'hun' BV en dus werknemer van hun eigen BV. Maar zij zullen zich ongetwijfeld geen 'personeelslid' voelen maar 'baas'. Voor DGA's gelden ook andere regels dan voor 'echte' werknemers.
als je werkt voor, en wordt betaald door een bedrijf dan val je wel onder het personeelsbestand.