Wat gebeurt er als je niet akoord gaan met wederzijdse goedkeuring om uitelkaar te gaan?

Kan ik een tegen voorstel doen dat ik minimaal 2 maanden slaris uitebtaald wil hebben en dan er mee instem? En als ik niet akoord ga heb ik dan wel recht op mijn slaris?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

Niet akkoord met ontslag met wederzijds goedvinden? Dan loopt de arbeidsovereenkomst gewoon door. Je werkgever zal dan een ontslagvergunning moeten aanvragen bij het UWV. Voordat het UWV die afgeeft, zal de werkgever de 'noodzaak' van het ontslag moeten aantonen en daarvoor moet hij een dossier opbouwen. Krijgt hij die vergunning, dan kan hij op dat moment het ontslag aanzeggen en dan gaat de opzegtermijn lopen (minimaal een maand).
Ontbinding via de kantonrechter is ook mogelijk, ook dan moet hij een dossier aanleggen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Je kunt een tegenvoorstel doen en als de werkgever daarmee akkoord gaat is het gewoon een ontslag met wederzijds goedvinden (in principe dan geen recht op ww als je geen nieuw werk vindt.)

Bij schorsing of op non-actiefstelling heb je gewoon recht op doorbetaling van salaris tenzij in de arbeidsovereenkomst staat dat je in zo'n geval geen recht op salaris hebt.

Toegevoegd na 4 minuten:
En nog wat (afkomstig van de bronsite):
"Teken niets als uw werkgever u op non-actief stelt! Vraag altijd om een schriftelijke bevestiging. Het is verstandig uw werkgever in een brief te laten weten dat u beschikbaar blijft voor werkzaamheden en dat u wilt dat uw loon wordt doorbetaald. Zorg verder dat u snel in actie komt. Schakel daarom een ontslagspecialist in.

Bij een op non-actief stelling naar aanleiding van verwijtbaar gedrag, is het vrijwel zeker dat uw werkgever het ontslag voor u aanvraagt. De ontslagvergunning wordt echter pas verleend als de op non-actief stelling gegrond is. De reden van de op non-actief stelling wordt in een kortgedingprocedure door een rechter beoordeeld. Oordeelt de rechter dat de op non-actief stelling onterecht is, dan moet uw werkgever u weer uw werk laten doen en uw loon doorbetalen. Het is niet altijd mogelijk gewoon weer aan het werk te gaan. Bij een verstoorde arbeidsrelatie kunt u via een ontslagspecialist proberen een ontslagvergoeding van uw werkgever te krijgen."
Computoon
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oke en in die tussen tijd heb ik gewoon recht op salaris?
Computoon
10 jaar geleden
Zolang je niet ontslagen bent, heb je recht op doorbetaling van salaris. "Een schorsing, op non-actiefstelling of vrijstelling van arbeid is juridisch precies hetzelfde. Het zijn disciplinaire maatregelen om je tijdelijk van je werkzaamheden te ontheffen.

De werkgever mag deze ‘disciplinaire maatregel’ niet zo maar toepassen. Er zijn altijd zware vereisten aan verbonden. Dit zijn de basisregels:
Een werkgever moet een goede reden hebben om jou te schorsen en kunnen aantonen dat er eigenlijk niets anders overblijft dan een schorsing
Het salaris moet worden doorbetaald en dat geldt ook voor alle overige arbeidsvoorwaarden. Er mag dus geen salaris worden ingehouden of vakantiedagen worden afgeschreven. Ook je auto of telefoon hoef je niet in te leveren
Schorsing is heel duidelijk bedoeld als een tijdelijke maatregel. (...)
De werkgever zal na de schorsing actie moeten ondernemen. Vaak leidt een schorsing uiteindelijk tot een ontslagaanvraag. Juist daarom is het zo belangrijk om direct met XXX te bellen wanneer er sprake is van een schorsing of op non-actiefstelling.

Weer aan het werk?

Ben je het totaal niet eens bent met de schorsing en wil je zo snel mogelijk weer aan het werk? Dan kun je via een kort geding de rechter vragen om de schorsing ongedaan te maken. Voor deze procedure heb je een advocaat nodig.

7 Tips bij een schorsing of non-actiefstelling
1.Neem zo spoedig mogelijk contact op met een advocaat. Juridische hulp is in het geval van een schorsing echt aan te raden!
2.Teken niets, zeg niets toe en stem nergens mee in
3.Vraag om een schriftelijke bevestiging van de schorsing en de redenen ervan
4.Geef schriftelijk aan dat je de werkzaamheden wilt hervatten. Zorg dat dit zwart op wit staat!
5.Maak aanspraak (ook schriftelijk) op doorbetaling van je salaris en alle overige arbeidsvoorwaarden
6.Weiger bedrijfseigendommen (laptop, telefoon, leaseauto, bedrijfspas etc.) in te leveren. Zolang er nog geen einde aan het dienstverband is gekomen, heb je hier recht op
7.Probeer zoveel mogelijk relevante documenten te verzamelen die zicht kunnen geven op het functioneren. Je kunt denken aan: omzetgegevens, positieve beoordelingsrapporten, e-mailberichten van de werkgever, collega's of klanten." Bron: http://hanzeadvocaat.nl/werknemers/geschorst-of-non-actief/
Computoon
10 jaar geleden
Kortom: bij een schorsing of op non-actiefstelling heb je recht op doorbetaling van loon maar: * hiervan kan worden afgeweken ten nadele van de werknemer in de eerste zes maanden van de arbeidsovereenkomst als dit ook in die arbeidsovereenkokmst staat vastgelegd; * na die eerste 6 maanden kan hiervan ten nadele van de werknemer worden afgeweken als dat in de CAO staat. Zo, nou is-ie volledig :-)