Bijna 30 jaar oud en studiefinanciering, hoe zit het??

Ik wil mij graag laten omscholen dit jaar middels een MBO 4 opleiding in
de BOL-variant. Ik kies voor BOL, omdat er helaas geen BBL-opleidingen
in de buurt aanwezig zijn van de gekozen opleiding.
Nu vroeg ik mij af of ik nog recht heb op studiefinanciering, aangezien ik 13 april 2017 30 word. Ik heb gelezen dat ik uiterlijk voor 1 april studiefinanciering moet aanvragen, wil ik er recht op hebben, maar mijn opleiding begint uiteraard pas in september 2017, maakt dit iets uit? Of krijg ik pas uitbetaald zodra mijn opleiding begint?

Alvast heel erg bedankt!

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
12.9K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als reactie op je vorige vraag i.v.m. de uitkering. Je krijgt dus geen studiefinanciering, maar je hebt wel recht op een uitkering. Je kunt alleen studeren als de gemeente hiervoor toestemming geeft. Vaak doen ze dit niet, omdat ze vinden dat je gewoon beschikbaar moet zijn voor arbeid. Wellicht dat een avondopleiding wel mag, als die er zijn? Overleg dit goed met je consulent!

Antwoorden (1)

Je hebt geen recht op studiefinanciering omdat je al 30 bent op het moment dat de opleiding begint.

"Voorwaarde voor het recht op studiefinanciering is dat men voor het bereiken van de leeftijd van 30 jaar is begonnen aan een studie met studiefinanciering."

"Tot welke leeftijd kun je aanvragen?
Je moet je studiefinanciering uiterlijk laten ingaan op de 1e dag van de maand waarin je 30 wordt. Studiefinanciering aanvragen kan nog wel in het hele studiejaar waarin je 30e verjaardag valt. Als je het maar laat ingaan op een datum dat je stond ingeschreven en nog 29 was. Als je al studiefinanciering hebt, loopt die na je 30e door zolang je daar recht op hebt. Maar stop je na je 30e je studiefinanciering, dan kun je die niet meer opnieuw starten."

Toegevoegd na 1 uur:
Vanaf juni 2017 kun je een lening aanvragen bij DUO voor betaling van de studiekosten. Dit is het Levenlangleren-krediet. De hoogte van de lening is maximaal de hoogte van het te betalen lesgeld. Je krijgt dus geen lening voor kosten van levensonderhoud (huur, boodschappen etc).
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ok, hartelijk dank voor het antwoord. Het komt er dus op neer dat ik geen studiefinanciering meer kan aanvragen, omdat de opleiding nog niet begint zodra ik mijn studiefinanciering aanvraag. Dit komt er dus op neer dat ik een lening moet afsluiten voor mijn studie? Is dit de enige manier of zijn er nog andere mogelijkheden?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik las namelijk ook over een "Collegegeldkrediet" deze zou vanaf September 2017 ook toegankelijk zijn voor studerenden vanaf 30 jaar en ouder.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dus bij een levenlanglerenkrediet moet ik mij voorstellen dat het collegegeld wordt voorgeschoten middels een lening en dat je na je studie 15 jaar hebt om deze maandelijks af te lossen. Aangezien ik een BOL-opleiding ga doen, heb ik zeer weinig tijd voor een baan waar ik genoeg mee kan verdienen. Kan ik een bijbaan nemen en bijvoorbeeld een aanvullende bijstandsuitkering nemen hiervoor? Of is dat niet mogelijk?
Inekez1
7 jaar geleden
Het levenlanglerenkrediet krijg je dan van DUO. Het collegegeld betaal je aan de onderwijsinstelling. Voor het terugbetalen van de lening (momenteel met 0% rente) wordt door DUO elk jaar gekeken wat je inkomen is en hoeveel je dan per maand moet aflossen. Bij een laag inkomen is dat heel weinig, bij een hoog inkomen gaat het aflossen sneller. Of de gemeente het goed vindt om een bijstandsuitkering aan te vragen en te studeren in plaats van te werken, zul je met de gemeente moeten overleggen. Als je met je huidige opleidingen heel weinig kans hebt op een betaalde baan en na die opleiding wel kans hebt op een betaalde baan, dan kan de gemeente daar wellicht wel in meegaan. Als je nu een betaalde baan hebt, of zou kunnen hebben, en die moet opzeggen om te gaan studeren, dan zal de gemeente daar niet zo snel aan mee willen werken. Het beste wat je kunt doen is overleggen bij de gemeente, wat voor jou de beste oplossing is, voor nu èn voor de toekomst. Of toch (ergens anders) die BBL-opleiding doen.