het bedrijf waar mijn man werkt, is niet aangesloten bij een CAO. nu willen ze dat wel gaan doen. mijn man moet hiervoor tekenen. is dit verplicht?

hij heeft hiervoor een nieuw arbeidscontract mee naar huis genomen, maar nu ik het eens doorlees, zitten er behoorlijk wat nadelen aan.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Er zijn twee verschillende situaties denkbaar. In de eerste plaats kan het zijn dat de CAO inmiddels al geldig is. Een CAO is namelijk algemeen bindend op een bepaalde sector of een bepaalde beroepsgroep. In dat geval is het slechts een formalisme: de CAO was dan namelijk altijd al geldig en uw man tekent slechts voor de vorm.

Een andere situatie is dat een werkgever zich vrijwillig aansluit bij een CAO. Moet uw man dat dan zomaar accepteren? De rechtspraak stelt dat bij goed werknemersschap ook geldt dat een werknemer akkoord moet gaan met eenzijdige wijzigingen van arbeidsvoorwaarden, vermits deze redelijk zijn.

Uit de rechtspraak volgt dat als het economisch slecht gaat met een bedrijf, dat dit een dringende grond is om de arbeidsvoorwaarden aan te passen. Het gaat dus om een uitzonderlijke situatie. In andere gevallen gelden de maatstaven van billijkheid en redelijkheid. Dit zijn geen vaste maatstaven. Het gaat om de aard van de wijziging, of bijvoorbeeld een OR ermee ingestemd heeft, of er een overgangsregeling is voor de voor uw man nadelige wijzigingen, etcetera.

Mijns inziens is het aansluiten bij een CAO een ingrijpende wijziging, omdat het niet alleen maar wijzigingen voor nu maar ook voor in de toekomst zijn. Daarbij: als de collectieve voorwaarden heel anders zijn dan de huidige voorwaarden dan zijn dan geeft dat nog eens extra gewicht aan de bezwaren.

Dus op de vraag: moet uw man tekenen. Het antwoord daarop is nee: sterker nog, als uw man tekent dan geeft hij aan dat hij instemt met de wijziging. Wat hij wel moet doen is schriftelijk aangeven dat hij niet akkoord gaat. Het liefst gemotiveerd met welke onderdelen van de wijziging hij problemen heeft. Hij staat sterker als hij samen met collega's in protest van de wijziging gaan. Als er een OR is: vraag hun aandacht.

Let wel: zet niet volledig de hakken in het zand. Probeer (collectief) met de werkgever te onderhandelen. Als het aannemelijk is dat deze wijziging vanwege economische noodzaak is, onderhandel dan over redelijke overgangsregelingen.

Zie de bron voor een gedetailleerde kijk op de rechtspraak.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pieter2011
12 jaar geleden
+ Goed antwoord! Ik dacht overigens ook meteen aan een rol voor de OR. En ik kan me voorstellen dat er een Sociaal Plan geldt, waarin een overgangsregeling m.b.t. de "oude rechten" is opgenomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hier kunnen we wat mee! bedankt!

Andere antwoorden (2)

Ga er even mee naar de vakbondswinkel.
Werkgevers willen op dit moment steeds goedkopere arbeidskrachten en we mogen aannemen dat ze geen CAO aanbieden uit naastenliefde.

Of je man nog een andere kant uitkan? Ook met de vakbond overleggen. Misschien van twee kwaaien de minst kwaaie kiezen.
Het zijn beroerde tijden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het feit in aanmerking genomen dat hem verzocht is om te tekenen betekent m.i. dat die CAO niet geldt voor uw man.

Raadpleeg en bel het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Dit ministerie verklaart een CAO voor algemeen verbindend en kunnen juist adviseren.

Het te rade gaan bij een vakbond die partij is bij de CAO kan kans geven op een onjuist antwoord.