Hoe kan ik aan de vraag "Wat zijn je minder sterke punten" toch een positieve draai geven?

Tijdens een sollicitatiegesprek

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6.3K

Antwoorden (12)

Door goede eigenschappen van jezelf op te noemen en daar het woordje "te" aan toe te voegen, zoals bijvoorbeeld
"ik ben te perfectionistisch"...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door het eerlijk te zeggen dat je ook niet blij met met die mindere eigenschappen maar dat je hard werkt om die om te draaien naar positief..of e in ieder geval iets positiefs uit te leren...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedenk dat elk mens zijn minder sterke punten heeft.
Dat zijn aandachtspunten waarbij je open staat voor feedback (opbouwende kritiek).
Elk mens heeft zijn eigen valkuilen, de kunst is om die te benoemen en er mee om te gaan. Dus weet dat je ze niet altijd kunt vermijden maar wel om ervan in persoonlijke zin te groeien. Wat kun je van je fouten leren? In plaats van Shit, ik ben weer op mijn plaat gegaan. Bij het laatste krijg je vanzelf een naar gevoel. Bij de vraag W'at kun je ervan leren' stimuleer je het brein om na te denken over de situatie en te relativeren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zorg in ieder geval dat je goed weet wat je minder sterke punten zijn. Zodat je daar een goed antwoord op kunt geven. Dat je, je zelf daar van bewust bent, en dat je het als leerdoel ziet.
Minder sterke punten, kunnen in bepaalde situaties juist goed van pas komen en goede punten kunnen andersom niet goed van pas komen. Een voorbeeld: Als je heel krachtig overkomt kun je dat zien als een positieve eigenschap, maar in bepaalde situaties kan je beter je terughoudender. Dus goede en slechte eigenschappen is een relatief begrip.

Succes met je sollicitatie

Toegevoegd na 3 minuten:
Kan je beter terughoudener zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ten eerste moet je natuurlijk de nadruk leggen op je positieve punten (reclame maken over wat je wel kan).
Het is belangrijk dat je enthousiast bent.

Je moet aangeven dat je bereid bent te werken aan je minder sterke punten, dat je open staat voor kritiek omdat je daarvan kunt leren (ik neem tenminste aan dat dat zo is).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
elk nadeel heb zijn voordeel...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door als minder sterke punten dingen aan te geven, die alleen maar positief uitgelegd kunnen worden.

Bijv: ik word ontzettend boos over onrecht / dierenmishandeling / kinderverwaarlozing / verspilling / oneerlijkheid (bedenk, wat je als argumenten hiervoor hebt, en hoe je met die evt. boosheid omgaat, als je het tegenkomt).

Of : af en toe neemt mijn enthousiastme een loopje met me, en moet ik afgeremd worden (ook weer voorbeelden paraat hebben).

Of : ik kan slecht tegen ongefundeerde kritiek - als ik iets niet goed of helemaal fout doe, wil ik het graag beter doen, maar daarvoor moet ik natuurlijk wél weten, wát ik anders/beter moet doen.

Of : ik word een beetje ongeduldig, als ik zie, dat kollega's zich niet voor de volle 100% inzetten, waardoor er mensen onder lijden (als je solliciteert op een baan, waar je in een team gaat werken in een dienstverlenend beroep)

Of : ik kan er niet goed tegen, als mensen iets zeggen, zonder rekening te houden met degene tegen wie het gezegd wordt (bedenk ook hiervoor voorbeelden, als oude-van-dagen die computervragen hebben, of vragen over hun mobieltje, of mensen die het nederlands (nog) niet zo goed beheersen, en die dan met moeilijke woorden overspoelen)

Of : ik heb een raar gevoel voor humor, dat de kop opsteekt op de momenten, dat iets helemaal vastloopt - voordeel is, dat ik daardoor heel stress-bestendig ben, omdat ik daarmee gelijk relativeer

Suc7 met je sollicitatie !!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gewoon zeggen dat je geen minder sterke punten hebt. Als daar aan getwijfeld door je gesprekspartner, geef je aan dat je er nooit eerder op gewezen bent. Wel sta je altijd open voor kritiek om indien nodig jezelf te verbeteren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door heel goed te weten en te beseffen WAT je sterke punten zijn, en eventueel proberen te kijken hoe je die in de praktijk zou kunnen ombuigen tot niet onoverkomelijke problemen, of uit te leggen op welke manier je daarmee in het dagelijks leven rekening houdt.

Iedereen heeft slechte punten, en dat weet een potentiële baas ook bijzonder goed. Door je negatieve punten te bagatelliseren, er een ' ludieke' draai te geven, of alleen maar positieve eigenschappen als een soortement van negatief af te schilderen en jezelf eigenlijk op die manier een veer in de r**t te steken, val je alleen maar ontzettend door de mand, en geen baas die daar nog intrapt.

Het is ook echt niet zo dat je helemaal geen slechte eigenschappen mag hebben ofzo ' een stukje kwetsbaarheid maakt je ook benaderbaarder. Eerlijkheid wordt uiteindelijk het best beloond - tenzij je slechte eigenschappen natuurlijk sociaal totaal onacceptabel zijn en uiteindelijk in de praktijk toch niet houdbaar. Dan kun je beter je mond houden.

En echt slechte eigenschappen zijn er op dat gebied eigenlijk niet. Voor elke soort baan is een ander soort karakter / profiel vereist, en wat in de ene baan een must is, is in de andere buitengewoon ongewenst. Iemand die heel perfectionistisch is, is een ramp in een creatieve functie waar je met voortdurend nieuwe input moet werken en ad hoc problemen moet oplossen, maar een geweldige boekhouder. Voor een notoire chaoot geldt bijna het omgekeerde. Vaak horen dat soort eigenschappen een beetje bij elkaar. Pik de slechte kanten eruit die niet bij de functie horen ; vermoedelijk is het toch al niet slim om dan op een dergelijke functie te reageren.

Toegevoegd na 1 minuut:
Sorry , ik begin al fout : eerste zin : wat je ZWAKKE punten zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben gewoon eerlijk. Want iedereen heeft positieve en negatieve punten. Ze komen dan toch een keer boven water. Om er een positieve draai aan te geven kun je het met een beetje humor minder beladen maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou als volgt antwoorden;
"Mijn verbeterpunten zijn........" Hiermee geef je aan op welk gebied je zelf nog kunt en wilt leren!

Toegevoegd na 4 minuten:
En wanneer je de vraag zo kunt beantwoorden geef je ook een mate van zelkennis aan, wat m.i. alleen maar positief kan werken!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iedereen heeft zwakke punten, dat is het probleem niet. Waar degene bij wie je solliciteert vooral in geïnteresseerd is, is of jij in staat bent je zwakke punten te herkennen en toe te geven (dus nóóit zeggen dat je geen zwakke punten hebt!) en hoe je met die zwakke punten omgaat.

Pluspunten als je op kan noemen hoe je concreet last hebt gehad van een zwak punt, wat je daarvan geleerd hebt, en hoe je een vergelijkbare situatie later beter hebt aangepakt.