Kan ik werkgever mij verplichten om vrije dagen op te nemen in een periode waarin weinig werk is?

Zeker als je weet dat dat er wel degelijk werk is maar alleen niet dat wat je gewoonlijk doet..

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Ja, dit mag als dat in de arbeidsovereenkomst of CAO staat. Ik heb nu tussen kerst-en oud en nieuw ook verplicht vrij terwijl er nog stapels werk op me liggen en er intussen ook nog meer werk bij komt tijdens mijn afwezigheid. Tussen kerst- en oud en nieuw verplichte vrije dagen is vrij gebruikelijk. Ook komt het voor dat gevraagd wordt vrije dagen op te nemen als het wat minder gaat met het bedrijf en er even geen werk is. Dat is toegestaan, maar dan alleen tot het maximum aantal dagen volgens de arbeidsovereenkomst of CAO.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Een werkgever 3 dagen toewijzen als verplicht op te nemen vrije dagen. Meestal kiezen werkgevers daarvoor ingeklemde dagen (vrijdag na hemelvaart, dagen na Kerstmis) of inderdaad dagen zonder werk.

Toegevoegd na 35 minuten:
Ik ga er dan trouwens wel vanuit dat je een vast contract hebt voor een bepaald aantal uren. Als oproepkracht of met een min-max contract hangt hat van het contact zelf af.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is afhankelijk van de branche waarin je werkt. Bij normale werkzaamheden in een kantoor of supermarkt kan hij dit niet. Dat is zijn risico, niet die van jou.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat kan hij doen.Je mag in sommige branches een bepaald aantal dagen (bijvoorbeeld 5) van het afgelopen jaar meenemen naar het nieuwe jaar.Als jij er meer dan 5 hebt van 2011 kan hij je verplichten de overige op te nemen.Indien je dat niet doet kan/mag hij deze ook laten vervallen(c.q innemen).