Kan vrijwilligerswerk verplicht zijn?

Ik ben lid geworden van een voetbalclub en nu lees ik in de brochure dat er verplicht vrijwilligerswerk is. Vrijwilligerswerk gebeurt toch vrijwillig?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.5K

Het beste antwoord

Letterlijk genomen kan dat niet. Vrijwillig en Verplicht zijn twee woorden die niet matchen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Letterlijk heb je gelijk, maar ik vind t een te kort door de bocht antwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je zult het er toch mee moeten doen, Aag.
Ik zat in de jaren 50 van de vorige eeuw in militaire dienst, En daar ging het als volgt: De sergeant of korporaal, ( voor ons godheden ) kwam de kamer binnen en zei:" Ik heb 3 vrijwilligers nodig, jij, jij. en jij en dan was je gebombardeerd tot vrijwilliger. Daarom heb ik iets tegen verplicht vrijwilligerswerk.

Andere antwoorden (5)

Met verplicht vrijwilligerswerk wordt waarschijnlijk bedoeld dat je bijvoorbeeld 1 uur in de week in de kantine moet staan om 'klanten' te bedienen, of iets anders moet doen. Je kunt dit ook weigeren, maar het gaat hier waarschijnlijk om een kleine club, waarbij alle beetjes hulp welkom is!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tja je moet wat over hebben voor de club,
maar het woord vrijwilligerswerk slaat mischien niet op " vrijwillig" maar op onbetaald in dit geval
De woordkeuze is niet echt goed maar probeer er maar eens een andere woord voor te bedenken ?
en stel dat voor voor een nieuwe brochure

clubwerk/dienst misschien ??
11 jaar geleden
een club draait op vrijwilligers en moet daarom clubleden verplichten 'diensten' te draaien... omdat er te weinig mensen zijn die zich "vrij"-willig aanmelden !
als je dus niet mee wilt 'draaien' ben je niet sportief, want iedereen wil plezier hebben bij een club.

Toegevoegd na 1 uur:
het is niet : je "bent dan niet sportief", het is : men "vindt jou dan niet sportief!"

als het een kwestie van tijd is, druk, druk, druk, werk/ huwelijk/ huishouden etc. dan valt er meestal wel een mouw aan te passen, aan de andere kant één uurtje per week voor de club (?) iets doen, er zijn vele mogelijkheden, van kantine draaien tot nieuwe witte lijnen trekken op het voetbalveld bijvoorbeeld... :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vrijwilligerswerk is inderdaad vrijwillig. Maar bij iedere vereniging zijn er dingen die moeten gebeuren, gewoon omdat ze moeten gebeuren. Bij een sportvereniging het schoonmaken van de kleedkamer, het 'draaien' van kantinediensten, het evt. rondbrengen van een clubblad (als dat nog niet digitaal is), het collectief wassen van de kleding (om die allemaal in dezelfde kleur te houden) en zo zijn er nog meer klussen te bedenken. Daar wordt veelal geen betaald personeel voor aangenomen en dat zullen dus de clubleden moeten doen.
Er bestaan zelfs verenigingen waar leden die hieraan niet mee willen/kunnen werken eenvoudig een hogere contributie moeten betalen. Daarmee worden deze taken 'afgekocht'.
Computoon
11 jaar geleden
Dit soort verplichtingen moeten wel duidelijk zijn vóór je ondertekent want je moet daarmee akkoord zijn gegaan. Op het inschrijfformulier van de club waar ik bestuurslid ben staat dat dus netjes (schoonmaken vanaf een bepaalde leeftijd en ouders van jongere leden moeten een x aantal keer kantinedienst draaien).

Wij noemen dat dus ook geen vrijwilligerswerk maar het valt onder de rechten en plichten zoals deze
zijn vastgelegd in het huishoudelijk reglement.

Ik ben het totaal met je eens dat je dit niet verplicht vrijwilligerswerk mag noemen en ik vind dat je dit van tevoren had moeten kunnen weten.

Op zich kunnen ze je dus WEL verplichten om iets te doen omdat ze blijkbaar gewoon te weinig vrijwilligers krijgen voor die bepaalde werkzaamheden en dan kan een club niet meer bestaan maar jij moet dat van tevoren weten en ze mogen het woord 'vrijwillig' niet gebruiken ook al is mij ook duidelijk dat ze 'onbetaald' bedoelen maar dat is niet hetzelfde.